ANALYSER

Pc-salget vokser kraftig

Langvarige priskutt har ført til nye toppnoteringer.

Harald BrombachHarald BrombachJournalist
14. jan. 2010 - 08:41

Salget av pc-er har stor betydning for omsetningen til mange selskaper i IT-bransjen, både på maskinvare- og programvaresiden. Derfor er det gledelig at salget i fjerde kvartal i fjor viser sterk framgang, ifølge tall fra analyseselskapet IDC. Tallene er ikke like gode i de øvrige kvartalene, men det globale pc-markedet opplevde alt i alt en forsiktig vekst i fjor, sammenlignet med 2008.

Veksten i fjerde kvartal var særlig påvirket av høye salg i USA — trolig som følge av svært langvarige rabatter. I alt ble det solgt nesten 20,7 millioner pc-er i USA i fjerde kvartal, noe som er ny rekord og 24 prosent mer enn i samme kvartal i 2008.

I BRIC-landene (Brasil, Russland, India, Kina) var den samlede veksten på 15,2 prosent fra fjerde kvartal i 2008 til fjerde kvartal i 2009. Det skal være første gang siden tredje kvartal i 2008 at veksten i disse landene har vært på mer enn 10 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Atea
Nyskapningen som endrer PC-industrien

Ifølge David Daoud, som har ansvaret for IDCs U.S. Quarterly PC Tracker, var det først og fremst salg billige bærbare og netbooks til konsumenter som bidro til salgsveksten.

- Markedet har overlevd en storm som ser ut til å være bak oss, sier Jay Chou, men advarer om at pc-ene, som nå øker markedsandelene til enkelte selskaper, selges med svært lave marginer.

I EMEA-området (Europa, Midt-Østen og Afrika) bidro salget av billige, bærbare pc-er og netbooks til det eneste kvartalet i fjor med vekst, sammenlignet med 2008.

IDC mener at lanseringen av Windows 7 har moderat betydning for nysalget av pc-er. Større betydning har markedskampanjer og en generell mer optimistisk stemning blant konsumentene etter en periode med mye usikkerhet omkring økonomien. Bedriftene ser dog ut til å trenge lenger tid før de begynner å investere i pc-er igjen.

Alle de fem største pc-leverandørene globalt, det vil si HP, Acer, Dell, Lenovo og Toshiba, opplevde vekst i pc-salget i fjor. Samtlige, bortsett fra Dell, øker dessuten sine markedsandeler, mens de mindre leverandørene må dele en redusert markedsandel.

Det globale pc-salget i fjerde kvartal 2009 <i>Bilde: IDC</i>
Det globale pc-salget i fjerde kvartal 2009 Bilde: IDC

HP vokste raskere enn det samlede markedet i alle regioner bortsett fra EMEA. Spesielt i USA gjort HP det godt.

Acers pc-salg globalt vokste med 28 prosent, først og fremst takket være selskapet dominans innen minibærbare, men også selskapet ultratynne bærbare pc-er har blitt godt mottatt.

Dell opplevde igjen vekst i fjerdekvartal, sammenlignet med fjerde kvartal i 2008, etter fire kvartaler med nedgang. Spesielt i Asia og Stillehavsregionen har veksten vært sterk.

Lenovo gjør det også bra i Asia, Stillehavsregionen og EMEA og opplevde i fjerde kvartal den største veksten av alle, med nesten 42 prosent høyere salg enn i fjerde kvartal 2008.

Toshiba gjør det også bra og har solid vekst i alle regioner bortsett fra EMEA.

Det globale PC-salget i 2009 <i>Bilde: IDC</i>
Det globale PC-salget i 2009 Bilde: IDC

I USA er Apple inne på topp fem-listen i stedet for Lenovo. Samlet sett er Apple faktisk også foran Toshiba i 2009, men skyves ned til femteplass i fjerde kvartal. Da hadde selskapet en markedsandel på 7,4 prosent, 0,6 prosentpoeng lavere enn når man ser på hele 2009.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.