Det ble i går kjent gjennom en lovpålagt kunngjøring til USAs kredittilsyn, at PeopleSoft har nok en gang revidert betingelsene for kundegarantien som ble opprettet som våpen mot oppkjøpet fra Oracle.
Les også:
- [22.12.2003] PeopleSoft-aksjonærer stadig mindre interessert i Oracle
- [25.11.2003] Oracle gjentok budet på PeopleSoft
- [18.11.2003] EU utvider gransking av Oracle og PeopleSoft
- [11.11.2003] Oracle kan trekket budet på PeopleSoft
- [07.11.2003] Gryende aksjonæropprør i PeopleSoft
De nye betingelsene retter opp punkter som kom inn i kundegarantien i høst, og som utløste kritikk fra både aksjonærer og finansanalytikere (nærmere bestemt JMP Securities), og et utvidet søksmål fra Oracle. JMP anslo garantienes samlede potensielle kostnad til 1,35 milliarder dollar innen utgangen av året. I oktober ble den anslått til over 800 millioner dollar.
Den dobbeltreviderte kundegarantien fjerner spesielt to viktige bestemmelser: En oppkjøper kan redusere årsbeløpet brukt til utvikling og support på PeopleSofts produkter uten å utløse garantien, og forsinkelser og redusert interoperabilitet kan heller ikke brukes som påskudd til å betale tilbake opptil fem ganger årslisensen.
Oracle kritiserte disse punktene spesielt, fordi det er forhold som kan inntreffe helt uavhengig av om selskapet kjøpes eller ikke. Da den nyreviderte garantien ble kjent, sa Oracle at programmet dreier seg mer om "customer confusion" enn om "customer assurance", og at den inneholder løfter som PeopleSoft selv ikke har til hensikt å etterkomme.