TELEKOM

Phonero rammet av feil

Oppga fellesfeil i mobilnettet som årsak, men feilen lå hos dem selv.

30. mars 2015 - 13:43

Mobiloperatøren Phonero, som ved årsskiftet fusjonerte med Ventelo, opplevde mandag trøbbel med å levere tjenester til kundene sine.

Les også: Phonero sluker dobbelt så store Ventelo

«Fellesfeil»

«Vi er for øyeblikket berørt av en fellesfeil i mobilnettet. Man kan opplevere problemer med taleanrop, samt mobildata. Vi jobber med å lokalisere feilen, og rettetid er foreløpig ukjent», ble det opplyst i en driftsmelding.

Selskapet oppgir å være blant landets mest populære mobilleverandører for bedrifter, med anslagsvis 30.000 bedriftskunder og 250.000 brukere. De er en såkalt virtuell operatør, som leier kapasitet i Telenors mobilnett.

Telenor hadde mandag ikke hørt om noen feil, opplyser informasjonssjef Anders Krokan.

Signaleringskø

Det viser seg at feilen lå hos Phonero.

- Feilen det vises til ble rettet cirka klokken 12.55. Bakgrunnen for feilen kalles en signaliseringskø. Deler av kapasiteten var ikke tilgjengelig. Det vi ser er at rundt en tredjedel av trafikken på tale og pakkedata har vært rammet i perioden hvor det var feil. Det har også vært litt vilkårlig hvem som har vært rammet av feilen, sier Phoneros produkt- og markedssjef Jardar Pedersen til digi.no.

Selve årsaken til hvordan feilen kunne oppstå venter han fortsatt på en internt rapport om.

Phonero hadde trøbbel også i oktober: Slått ut av databasefeil

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Først etter klokken 13.40, mens denne saken ble skrevet, forsvant feilmeldingen på nettsidene til Phonero.

- Hvor mange kunder ble berørt?

- Der har jeg ikke konkrete tall, men dette rammet en tredjedel av trafikken som går gjennom utstyret vårt, sier Pedersen.

Bistand fra Ericsson

- Dere oppga at årsaken var en fellesfeil i mobilnettet?

- Det var en fellesfeil hos Phonero, da. Ikke i mobilnettet som sådan, så det var nok en unøyaktig fremstilling. Vi har jobbet med Ericsson som leverandør for å finne løsning på signaliseringsfeilen.

Ifølge produkt- og markedssjef Pedersen skal det i dag ha oppstått to forskjellige situasjoner.

- Fra klokken 10.15 og fram til 11.15 opplevde kunder problemer med datatrafikk. Klokken 11.15 oppsto en ny situasjon, som gjorde at også tale ble berørt i perioden fram til 12.55.

Mer om signaliseringsfeil: Dette har også Telenor vært rammet av tidligere

Les mer: Telenor ødela for egne kunder

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Les mer
4 fordeler med å bruke Tekjobb til rekruttering
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra