Oracle har de siste årene kjørt en veldig offensiv oppkjøpsstrategi. Et femtitalls selskaper er slukt på under et år.
- Vi har hatt et ekstremt fokus på mellomvare og leder nå dette området i verden, blant annet gjennom oppkjøpet av BEA. Det at vi kjøpte dem og produktene som fulgte med har vært en fantastisk suksess, sier Tore Bjelland i Oracle.
Les også:
- [15.05.2009] Tror IT-bransjen vil ta igjen det tapte
- [04.12.2008] Slik selger du IT-tjenester i krisetid
- [10.10.2008] Oracle forfremmer egen mann til toppjobben
Bjelland tok nylig over jobben som administrerende direktør i Oracle Norge, men har fartstid i selskapet helt siden 1999, og kommer fra stillingen som ansvarlig for storkunder i Norge. Når digi.no treffer ham har han sittet i sjefstolen i akkurat tre uker.
- Hvordan har de første ukene som Oracle-sjef vært?
- Det har vært veldig spennende. Det er en utfordring å ta over sjefsstillingen i Oracle Norge, som jeg ser på som et utrolig spennende selskap. Det er mye å gjøre, sier Bjelland til digi.no.
Det er selskapets ledende posisjon og dens tydelige strategier og ambisjoner som er med på å inspirere ham, forteller Bjelland, som mener det gir verdifull læring å få være med på å innfri selskapets mål.
Den nye Oracle-sjefen oppfatter ikke at utskiftingen av Per Hove til fordel for ham vil gi spesielle utslag i måten selskapet drives på i Norge.
- I all hovedsak blir det ingen store endringer selv om vi bytter sjef.
- Hva blir viktig for deres norske kunder i tiden fremover?
- Mange snakker om utfordringer knyttet til finanskrisen, og det de nevner er behov for økt forretningsfleksibilitet, lavere kostnader, ikke minst rimeligere utviklingskostnader.
- Analyseselskapet Gartner sier at det er viktig å integrere applikasjonene tettere. Vi er helt enige, for på den måten blir virksomhetene mer effektive og fleksible slik at de tåler hurtige endringer.
Bjelland mener selskapets mellomvare er som skapt for gi slike fordeler, og at teknologien vil være et hjelpemiddel for virksomheter i usikre økonomiske tider.
- Vi ønsker å være leverandøren som kan hjelpe kundene våre i tider de oppfatter som vanskelige, sier Bjelland.
Den nye Oracle-sjefen trekker den samme grunnen frem som et argument for hvorfor han mener selkapet er godt rustet for nedgangstider.
- Det passer oss ikke at det er finanskrise, men vi mener vi står sterkt i en slik situasjon.
Les også:
- [15.05.2009] Tror IT-bransjen vil ta igjen det tapte
- [04.12.2008] Slik selger du IT-tjenester i krisetid
- [10.10.2008] Oracle forfremmer egen mann til toppjobben