New York (NTB-AFP): Strømming og digital nedlasting av musikk ga i fjor for første gang mer penger i kassa enn fysisk salg av plater, viser tall fra bransjeorganisasjonen IFPI.
I 2015 ble det solgt musikk for 123 milliarder kroner, en økning på 3,2 prosent fra året før, opplyser International Federation of the Phonographic Industry.
Musikkindustrien må helt tilbake til slutten av 1990-tallet for å finne tilsvarende inntektsvekst.
Kraftig inntektsvekst
De ulike strømmetjenestene økte sine inntekter med hele 45,2 prosent i 2015, sammenlignet med året før, og rundt 68 millioner hadde ved utgangen av fjoråret abonnement på slike tjenester.
Strømmetjenestene tjente dermed nesten like mye som iTunes og andre som selger musikk for nedlasting over nettet.
Musikkindustrien sliter imidlertid med å nå gamle høyder og inntektene er fortsatt rundt 30 prosent lavere enn de var på slutten av 1990-tallet, før internett for alvor gjorde sitt inntok, konstaterer bransjeorganisasjonen.
– Verdien av musikk blir fortsatt ikke fullt ut anerkjent. Det er nå stor optimisme i industrien, men vi er fortsatt langt unna å kunne erklære oppdraget for utført, sier Stu Bergen i Warner Music Group.
Industrien ser med lite blide øyne på YouTube og andre reklamefinansierte nettsteder, der rundt 900 millioner hører på musikk uten å betale en øre for det. (©NTB)