Alle som jobber med IKT, samband og telefoni ute i politidistriktene skal ansettes i Politiet sentralt.
Årsaken er at Politiets IKT-tjenester (PIT) overtar personalansvaret for alle disse medarbeiderne.
Hensikten er å få en mer samlet hånd på IT-utviklingen i etaten.
Les også: Den nye IT-sjefen har oppskriften på et mer moderne politi
Sliter
Det er ingen hemmelighet at Politiet sliter med lav kompetanse, utdatert utstyr og en skog av ulike IT-løsninger.
PIT er også ganske åpen om at det er årsaken til det sentraliseringsgrepet som nå blir tatt. Det kommer frem i interne dokumenter som digi.no har fått innsyn i:
– IKT-situasjonen i politiet er alt for dårlig, og slik har det vært over lang tid. Det er et resultat av svak styring og manglende prioriteringer over flere år. For å lykkes med et omfattende IKT-løft i politiet, må IKT-området i etaten styres mer helhetlig, langsiktig og strategisk. Derfor har et prosjekt i POD anbefalt et konsept for helhetlig styring og organisering av IKT i politiet.
Det skriver PIT i en presentasjon som er distribuert til politidistriktene som en hjelp til å forklare de ansatte hvorfor så mange kolleger får arbeidsgiver i Oslo.
Les også: Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet
Flyttes til Oslo
Det "anbefalte konseptet" ble besluttet av politidirektøren i mars i år. Tidspunktet er ikke fastsatt.
Omleggingen betyr at ansvaret for alle lokale IKT-arbeidsoppgaver, samt arbeidsoppgaver innen samband og telefoni, flyttes fra politidistrikt og særorgan til Politiets IKT-tjenester.
Sentraliseringen gjelder lokal infrastruktur og lokale systemer, drift, utvikling, forvaltning og brukerstøtte.
Målet er at IT-folkene skal bli bedre på det de driver med, og da er det bedre at de samles i et felles fagmiljø, om enn virtuelt. For selve jobben skal fremdeles gjøres lokalt som i dag.
Les også: Denne løsningen kobler militær og sivil krisekommunikasjon
Stor effekt
Listen over hva man venter å få ut av dette er omfattende:
- Enhetlige og bedre IKT-tjenester i etaten
- Sikker og stabil drift
- Bedre brukerstøtte
- Redusert kompleksitet
- Forbedret strategisk styring av teknologiområdet
- Prioritering av økonomiske midler
- Mer kompetente og fornøyde medarbeidere
Les også: Forskere skal forsyne politiet med IT-kompetanse
Stor jobb
Det store bildet er at politietaten er i gang med en større modernisering, der teknologi skal være et verktøy for både etterforskning og publikumstjenester. En større oppgave her er å redusere mange ulike løsninger til færre standardiserte systemer.
Flere rapporter har påpekt behovet, og PIT leder arbeidet med å legge om hele den teknologiske plattformen og arbeidsmetodene i etaten.
I utgangspunktet var dette organisert som gigantprosjektet Merverdiprogrammet med et budsjett på 2,3 milliarder kroner.
Les også: Slik blir det moderne Politi-Norge
Nye it-løsninger for 2,4 milliarder
Politiet må bruke IT-løsninger fra 70-tallet
Smått er enklere
Nylig ga justisministeren beskjed om at arbeidet skal splittes i mindre oppgaver og kortere prosjekter for å redusere risikoen for ikke å komme i mål.
Metoden er i tråd med de nye retningslinjene som er i støpeskjeen med den kommende stortingsmeldingen Digital Agenda.