Blogging og bruk av andre kanaler på Internett har lenge vært brukt som kanal av amerikanske og internasjonale politikere for å kommunisere sitt budskap til folket og få direkte tilbakemeldinger.
Hillary Clinton lanserte sitt presidentkandidatur i en videosnutt på nettet, og den franske presidentkandidaten Segolene Royal mottok 135.000 innspill via Internett.
Svenske utenriksminister Carl Bildt blogger daglig, men i Norge er dette lite brukt, skriver Aftenposten.
Unntaket er SVs Heikki Holmås, som forteller at blogging er det siste han gjør før han legger seg.
Digi.no kjenner også til at politisk rådgiver Jørund Leknes i Fornyings- og administrasjonsdepartementet er en ivrig blogger.
Men verken Jens Stoltenberg, Kristin Halvorsen, IT-minister Heidi Grande Røys eller Åslaug Haga blogger.
Nå varsler likevel alle partiene på Stortinget at de vurderer hvordan de skal bruke Internett i høstens valgkamp.
Medieforsker Anders Fagerjord tror bloggene først og fremst vil være en måte å pleie sine egne meningsfeller.