Pop-up-makeren Gator har basert sine forretninger på å levere annonser. Det er det jo mange som gjør, men Gator havnet i bråk fordi de leverer annonser som legger seg over andre nettsiders annonser, slik at Gator drar inn kroner heller enn de nettsidene annonsene vises på.
Ifølge Associated Press, via Washington Post, har en dommer nå satt stopp for virksomheten. Selskapet ble saksøkt av en rekke store nettaktører som New York Times, USA Today og Washington Post, som mener Gator driver parasittvirksomhet.
Les også:
Hvilke annonseformater funker...?
Pop-back-kaos skremte TV 2s og Dagbladets surfere
15 mill. i bot for pop-up-felle
Pop-up kidnappet surfere, installerte spionvare
Gator opererer et reklamenettverk, og hevder å ha 22 millioner aktive brukere og 400 annonsører, som får vist annonsene sine hver gang surfere som har Gator-programvaren installert besøker et nettsted Gator har pekt ut.
Gator-programvaren leveres gjerne sammen med et program som sørger for automatisk utfylling av skjema og lignende, men kommer også med på lasset med endel spill og fildelingsprogrammer.
Gator sammenligner praksisen med det å ha flere vinduer fra forskjellige programmmer åpne samtidig, og mener et forbud mot Gator-praksisen ville være det samme som å forby å kjøre beskjedapplikasjoner som Yahoo! Messenger samtidig med en nettleser.
Internet Advertising Bureau truet ifjor med å klage til Federal Trade Commission, noe som ble besvart med en rettssak fra Gator. Selskapet ville ha retten til å dømme virksomheten lovlig, men gikk med på å stoppe sine pop-ups, og saken ble avvist.