Når NRK produserer nyheter, sendes de ut i alle kanaler. Gamle og nye medier smelter sammen med for eksempel tekst-TV på Internett og mobiltelefon. Disse tjenestene har eksistert en stund, og i løpet av høsten skal de relanseres med nytt design.
Statskanalens egne konsulentselskap Media Total mener det er dekning for satsingen, med bakgrunn i flere undersøkelser av tekst-TV-bruk i Europa.
- Tekst-TV er kanskje ikke den mest sexy mediekanal i verden, men tjenestens suksess bygger på gjenkjennelsesfaktoren. Det er mange som er vant til å bruke informasjon fra tekst-tv men som ikke har tilgang til det på jobb. Disse vet hvor de finner informasjonen, så slipper de å gå på nettportaler og lete, sier administrerende direktør i Media Total, Camilla Andersson, til digi.no.
Media Total står for den tekniske løsningen for begge tjenestene, og mener denne typen 'gamle tjenester blir som nye' har et stort marked.
- En undersøkelse fra Sverige viser at TV 4s tekst-TV er på sjuendeplass blant bokmerkene til administrerende direktører. Vi har valgt å ikke endre designet på tjenesten fra TV-versjonen, for andre undersøkelser på europeisk tekst-TV viser at om man inkluderer for mye multimedia i tekst-TV, så mister man det som gjør at folk oppsøker tjenesten, sier hun.
Inntil videre er det kun Telenor-abonnenter som kan bruke tekstmeldingstjenestene opplyser NRK Aktivums markedsavdeling.