BEDRIFTSTEKNOLOGI

Portal for datanoviser og viderekomne

I begynnelsen av desember lanserer Datakortet AS en ny Internett-portal i samarbeid med digi.no og Merkantildata. Alle som har bestått minst én testmodul i Datakortet får tilgang til portalen.

4. nov. 1999 - 13:39

- Dette er et tilbud til eksisterende datakortinnehavere, forteller administrerende direktør Bernt Nilsen i Datakortet AS til digi.no.

- Målet er at den nye portalsatsingen skal bidra til å øke antallet datakortinnehavere fra dagens nivå på 40.000 til 100.000 i løpet av et års tid, forteller han.

Bernt Nilsen.
Bernt Nilsen.

Portalen skal også kombineres med et fordelskort-konsept. Alle som har tatt en modul i Datakortet vil få tilsendt et plastkort i kredittkortstørrelse. Kortet vil fungere som et bevis på at man har dokumentert sine PC-ferdigheter. I tillegg vil kortet kunne benyttes for å oppnå en rekke fordeler i butikker, ved konferanser og lignende.

- Vil det være mulig å ta en eller flere moduler i datakortet helt elektronisk via portalen?

Datakortet.
Datakortet.

- Nei. Dette er i første omgang et tilbud til eksisterende datakortinnehavere. Kravet for å komme inn på portalen for å få plastkortet er at du har stått på minst én test. For å få full nytte av portalen må du registrere deg med et brukernavn og passord med utgangspunkt i det datakortnummeret du er tildelt. Datakortet er et bevis på at du virkelig besitter en viss datakompetanse, og vi velger å holde fast ved ordningen om at datakortprøver må avlegges med fysisk oppmøte i et av våre 300 testsentre rundt om i landet. Dette gjør vi for å ha full kontroll på at det virkelig er vedkommende som får datakortet som har tatt testen. En elektronisk "eksamen" tatt over Internett kan vi ikke kontrollere like godt, mener Nilsen.

- For Datakortet er dette første skritt i overgangen fra papirbasert til elektronisk dokumentasjon av realkompetanse. Vi tror dette vil være forløperen til kompetansekortet i Norge, sier han, og legger til at digi.no og Merkantildata - "utfra sin kompetanse og styrke i markedet" - var naturlige partnere å velge for å få realisert dette prosjektet .

De tre selskapene vil i fellesskap videreutvikle portalkonseptet med en rekke nettbaserte tilbud innen nyheter, brukertips, og elektronisk handel.

Markedssjef Pieter M. Spilling i Merkantildata sier i en pressemelding at selskapet tar Datakortets økende oppslutning som en bekreftelse på at etterspørselen etter dokumentert kompetanse i næringslivet øker.

- Merkantildata har i den siste tid inngått flere større hjemme-PC-avtaler hvor Datakortet står sentralt. Datakortet sikrer kvalitet i IT-opplæringen og dets videre suksess ønsker Merkantildata å bidra til, sier Spilling.

Daglig leder i Internett Kanal 1 AS - selskapet som gir ut digi.no - Jens Kanden, ser på samarbeidet med Datakortet AS som en naturlig videreutvikling av utgiverselskapets virksomhet.

- digi.no støtter Datakortets målsetting om å bidra til å heve datakompetansen i Norge, og vi ønsker å bidra med vår kompetanse på nettbasert informasjonsformidling, sier Kanden.

Det er digi.no som har utviklet web-løsningen for den nye portalen og som skal stå for den administrative, redaksjonelle og forretningsmessige driften av den.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.