- Dette er et tilbud til eksisterende datakortinnehavere, forteller administrerende direktør Bernt Nilsen i Datakortet AS til digi.no.
- Målet er at den nye portalsatsingen skal bidra til å øke antallet datakortinnehavere fra dagens nivå på 40.000 til 100.000 i løpet av et års tid, forteller han.
Portalen skal også kombineres med et fordelskort-konsept. Alle som har tatt en modul i Datakortet vil få tilsendt et plastkort i kredittkortstørrelse. Kortet vil fungere som et bevis på at man har dokumentert sine PC-ferdigheter. I tillegg vil kortet kunne benyttes for å oppnå en rekke fordeler i butikker, ved konferanser og lignende.
- Vil det være mulig å ta en eller flere moduler i datakortet helt elektronisk via portalen?
- Nei. Dette er i første omgang et tilbud til eksisterende datakortinnehavere. Kravet for å komme inn på portalen for å få plastkortet er at du har stått på minst én test. For å få full nytte av portalen må du registrere deg med et brukernavn og passord med utgangspunkt i det datakortnummeret du er tildelt. Datakortet er et bevis på at du virkelig besitter en viss datakompetanse, og vi velger å holde fast ved ordningen om at datakortprøver må avlegges med fysisk oppmøte i et av våre 300 testsentre rundt om i landet. Dette gjør vi for å ha full kontroll på at det virkelig er vedkommende som får datakortet som har tatt testen. En elektronisk "eksamen" tatt over Internett kan vi ikke kontrollere like godt, mener Nilsen.
- For Datakortet er dette første skritt i overgangen fra papirbasert til elektronisk dokumentasjon av realkompetanse. Vi tror dette vil være forløperen til kompetansekortet i Norge, sier han, og legger til at digi.no og Merkantildata - "utfra sin kompetanse og styrke i markedet" - var naturlige partnere å velge for å få realisert dette prosjektet .
De tre selskapene vil i fellesskap videreutvikle portalkonseptet med en rekke nettbaserte tilbud innen nyheter, brukertips, og elektronisk handel.
Markedssjef Pieter M. Spilling i Merkantildata sier i en pressemelding at selskapet tar Datakortets økende oppslutning som en bekreftelse på at etterspørselen etter dokumentert kompetanse i næringslivet øker.
- Merkantildata har i den siste tid inngått flere større hjemme-PC-avtaler hvor Datakortet står sentralt. Datakortet sikrer kvalitet i IT-opplæringen og dets videre suksess ønsker Merkantildata å bidra til, sier Spilling.
Daglig leder i Internett Kanal 1 AS - selskapet som gir ut digi.no - Jens Kanden, ser på samarbeidet med Datakortet AS som en naturlig videreutvikling av utgiverselskapets virksomhet.
- digi.no støtter Datakortets målsetting om å bidra til å heve datakompetansen i Norge, og vi ønsker å bidra med vår kompetanse på nettbasert informasjonsformidling, sier Kanden.
Det er digi.no som har utviklet web-løsningen for den nye portalen og som skal stå for den administrative, redaksjonelle og forretningsmessige driften av den.