Før helgen ble det avslørt at IBM akter å selge hele sin PC-avdeling, sannsynligvis til den kinesiske produsenten Lenovo som i dag hovedsakelig betjener sitt nasjonale marked, der den har en andel på 27 prosent.
Les også:
- [08.12.2004] Lenovo blir 3. størst på PC
- [03.12.2004] IBM vil selge PC-divisjonen
Da nyheten slo ned på New York-børsen, økte IBMs kurs med 1,4 prosent til 97,08 dollar, og det omsatte volumet var ifølge Wall Street Journal 36 prosent høyere enn normalt.
Merrill Lynch-analytikeren Steven Milunovich antar at salget vil bidra til å øke utbyttet til IBMs aksjonærer i 2005 med rundet 0,05 dollar per aksje. Uten salget antas utbyttet å øke fra 5,00 dollar i år til 5,50 dollar neste år.
I fjor tapte IBM rundt 118 millioner dollar (før skatt) på sin PC-avdeling, der omsetningen var 11,56 milliarder dollar. Analyseselskapet SG Cowen antar at omsetningen i år blir på rundt 10 milliarder dollar, og at tapet vil øke til 250 millioner dollar. Men tallene for de første ni månedene i år er langt bedre. De viser en omsetningsøkning på 17 prosent i forhold til i fjor, til 9,37 milliarder dollar, og et overskudd på 70 millioner dollar.
Et salg til Lenovo vil ifølge en kilde til Wall Street Journal innebære at det kinesiske selskapet overtar IBMs utviklings- og konstruksjonsavdeling på 2500 årsverk, og får anledning til å selge PC-er under IBMs varemerke, med IBM servicekontrakter. Til gjengjeld skal IBM regne med at forholdet til Lenovo vil øke adgangen til det kinesiske markedet for IBMs servere, programvare og tjenester.
Lenovo kan måtte betale opptil et par milliarder dollar. Det skal fortsatt være to selskaper til som skal være interessert i å overta IBMs PC-avdeling.
Blant de store PC-leverandørene har Hewlett-Packard uttalt seg positivt, og viser til at IBMs retrett utgjør en anledning for dem til å kapre nye kunder. Dell har ikke kommet med noen offisielle uttalelser, men analytikere regner med at reaksjonen hos Dell er den samme som hos Hewlett-Packard.
Ifølge Computer Reseller News er man også på distributørhold positivt innstilt til at IBM selger til Lenovo. Under betingelse av å siteres anonymt, ser IBM-distributører til magasinet at de regner med et prisfall og følgelig økt konkurransedyktighet når Lenovo overtar. Lenovo har hittil holdt seg til en indirekte salgsmodell. De eneste motforestillinger er knyttet til et eventuelt bortfall av IBM-varemerket. Dersom kilden til Wall Street Journal er korrekt, vil det ikke skje.
Motforestillinger som er registrert mot salget, bygger hovedsakelig på skepsis til Lenovos evne til å møte Dell på pris og på effektiv produksjon. En annen faktor er at IBMs bærbare ThinkPad ikke beholder sin profil som robust og framfor alt sikker maskin.