NEDETID

Posten slått ut av tekniske problemer hos Evry

Flere andre kunder er berørt av hendelsen.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
31. mai 2018 - 15:02 | Endret 31. mai 2018 - 15:28

Posten og Bring er torsdag rammet av tekniske problemer. Nettsidene og appene har vært nede for telling, det har også sporingstjenestene.

Det kom inn ubekreftede meldinger om full stans i Posten Norges datasystemer, inkludert at det verken var mulig å få levert eller hentet post i butikk. En tipser mener at nedetiden startet ved 10-tiden.

Posten Norge bekrefter at de har store tekniske problemer, og at disse ligger hos underleverandøren Evry.

– I dag har vi opplevd to ulike hendelser som jeg tror ikke har noe med hverandre å gjøre. Nedetiden på nettsidene våre, appene og sporingssystem har vart siden cirka klokken 13, sier pressesjef i Posten Norge John Eckhoff til digi.no.

Posten har iverksatt ekstraløsninger på post i butikk. Ifølge Eckhoff skal henting være mulig dersom man har hentekode med hylleplassering.

– Jeg vil bare beklage overfor  kundene våre som opplever problemer. Det er ikke sånn vi ønsker å ha det. Det jobbes knallhardt med å få løst problemene, men det ligger da hos Evry, sier Eckhoff.

– Bedring på gang

Han ringer raskt tilbake for å gi oss en oppdatering.

– Den siste rapporten er at det er bedring på gang, men fortsatt ustabilitet, sier Eckhoff ved 15.20-tiden.

Kundeservice hos Posten har fortsatt ikke tilgang på systemene. De kan derfor ikke hjelpe kunder som ringer inn.

Hos post i butikk og postkontor kan du ifølge Eckhoff få utført de fleste tjenestene som normalt, inkludert banktjenester.

– Du kan også sende pakker, men de blir ikke registrert innlevert før systemet er oppe og går igjen. Hendelsen ved 10-tiden tidligere i morges hadde ikke de store konsekvensene. Hendelsen ved 13-tiden har hatt større konsekvenser, sier Postens pressesjef.

Teknisk infrastruktur hos Evry

Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman er foreløpig ordknapp.

– Jeg har ikke så mye å tilføre i øyeblikket. Det er en del av den tekniske infrastrukturen vi leverer til Posten som er berørt. Vi driver nå og analyserer og etterkommer. Det er bare å beklage at dette har skjedd. Vi jobber for fullt med å finne ut av dette, sier Remman.

Omfanget av de tekniske problemene er ukjent. Remman bekrefter imidlertid at det også er andre kunder enn Posten Norge som er rammet.

– Det er noen andre kunder som også er berørt. Vi jobber med å få oversikt, og kan ikke kommentere videre før vi har hele bildet. Det er blant annet en kunde i Sverige som er berørt, opplyser Evrys kommunikasjonsdirektør.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.