Gjennom Statens Datasentrals internettsatsing, Interpost, blir Posten først ut av alle til å tilby Telenors komplette telefonnummerinfo på Internett.
- I første omgang tilbys telefonkatalogen online som en abonnementstjeneste, men etterhvert som småpengeløsninger dukker opp blir systemet mer åpent og mer allment orientert, sier forretningsutvikler Vidar Sandvik i SDS til digi.no.
Telefonkatalogen Online tilbys innledningsvis som en abonnementstjeneste sammen med andre tjenester fra Interpost. For en fast månedspris på femti kroner (eks. mva). I tillegg blir det kostnader per søk, som for Telefonkatalogen hos Interpost vil koste kr 3,50 (eks. mva).
Sammenlignet med nummeropplysningen 180 innebærer Telefonkatalogen Online derfor et tilbud som er meget konkurransedyktig for brukere med et visst bruksbehov. For brukere med mer tilfeldig behov for informasjonsbasetjenestene utvikler Interpost nå - som Sandvik bekrefter - nye betalingsløsninger uten abonnementstegning.
Den nye tjenesten gir deg mulighet til å søke i Telefonkatalogens hvite og rosa sider, samt bransjeregisteret på de gule sidene og Telenor Mobils mobilabonnentregister.
Telefonkatalogen Online innholder omlag fire millioner oppføringer og oppdateres daglig med gjennomsnittlig 6.000 endringer. Opplysninger om telefonabonnentene hentes direkte fra Telenor Medias database, og det går svært raskt å søke i basen. I tillegg til å søke på navn kan man i den nye løsningen også søke på bransjer, adresser og telefonnummer.
Posten konkurrerer med andre ord direkte med Telenors egen nettsatsing for de gule sidene, og ikke minst Scandinavia Onlines SOL Referanse. Sistnevnte er ennå ikke på nett med Brønnøysundregistrene og Eiendomsregisteret.
Det er derimot Statens Datasentral, som fra før av også kan tilby søkbar informasjon fra NTB og Forvaltningstjenestene.