Apple Computer i Norge vil i neste uke levere sine første Mac-bordmodeller med de nye prosessorene fra Motorola. De nye maskinene vil først og fremst være myntet på det profesjonelle markedet.
- Vi satser mest på eksisterende kunder i kreative bransjer. Dette er svært trofaste kunder vi ønsker å tilfredsstille med nye produkter, sier produktsjef Verner Hølleland til digi.no. Han legger til at Mac-plattformen har en langt høyere penetrasjon enn PC-en i denne yrkesgruppen.
- Vi har en markedsandel på 80 prosent blant profesjonelle publishere. Denne yrkesgruppen krever stadig høyere ytelse til multimediautvikling, sier Hølleland og forklarer at de nye toppmodellene har en rekke finesser for et vidt spekter av brukere i kreativ bransje. Blant annet har 275 MHz-entry-modellen innebygget video kort, radiokort og støtte for 21-tommers skjerm med inntil 1152x870 i 16 bits farger.
- Maskinen er et svært rimelig alternativ for dem som ønsker å drive med videoredigering. Den leveres dessuten med Avid Cinema, som gjør redigeringsarbeidet svært enkelt, sier Hølleland. Han legger til at samtlige av de nye modellene leveres med omfattende programvare som standard. Toppmodellen leveres blant annet med redigeringverktøy for foto, 3D og Internett sider.
Performa forsvinner
Selv om Apple satser på det profesjonelle markedet, er ikke hjemmemarkedet glemt. Til disse kundene er det satt sammen ulike pakkeløsninger rundt den gamle prosessorgenerasjonen. Disse maskinene vil ikke som tidligere hjemmemodeller ha betegnelsen Performa, men blir hetende Power Macintosh.
- Alle maskinene heter nå Power Macintosh. Vi har skiftet til Power Macintosh fordi publikum forbinder dette med høy ytelse, sier Hølleland og forklarer at den nye serien hjemmemaskiner er priset for å ta opp konkurransen med Pentium.
- Den rimeligste versjonen koster 10.500 kroner eksklusiv merverdiavgift, sier Hølleland som fortsatt tror at Apple kan gjøre seg gjeldende på hjemmemarkedet.