De siste ukers voldsomme børsfall har fått flere til å stille spørsmål ved prisingen på en rekke selskaper innen sosiale medier. Særlig har det vært spenning rundt Facebook, som ventes å gå på børs i løpet av 2012.
Men en viktig transaksjon med Facebook-aksjer kan kaste lys over hva markedet fremdeles er villig til å betale, selv etter et voldsomt kursfall på verdens børser. ZDNews melder at reklamegiganten Interpublic Group (IPG) har solgt halvparten av sine aksjer i den sosiale nettgiganten.
Aksjene ble solgt i en privat transaksjon, men IPG skal ha fått 133 millioner dollar for posten. Ifølge nyhetstjenesten skal dette dermed prise hele Facebook til svimlende 65,5 milliarder dollar, eller 359,5 milliarder norske kroner.
IPG har vært aksjonær i Facebook siden 2006, da de investerte fem millioner dollar i selskapet samt forpliktet seg til å kjøpe facebook-annonsering for 10 millioner dollar via sine reklamebyrå på vegne av kunder. Dette har med andre ord vist seg som en svært lønnsom investering for reklameselskapet.
Det har vært spekulert i at Facebooks verdi kan være på 100 milliarder dollar, noe som har vært det siste anslaget. Men det er ingen som faktisk har kjøpt aksjer på så høye nivå. Da investeringsfondet GSV Capital kjøpte aksjer i juni, den siste kjente transaksjonen, med en implisitt prising av selskapet på 70 milliarder dollar.
Den høyeste transaksjonen skal ha blitt gjort i april med en prising på 80 milliarder dollar. Men alle disse transaksjonene er ikke offentlig bekreftet. Det eneste Facebook selv har bekreftet er en transaksjon som priset selskapet til 50 milliarder dollar, da selskapet hentet inn penger i desember 2010.
Hvor mye selskapet er verd vil bare en børsnotering kunne gi et riktig svar på.