digi.no skrev i forrige uke om internettkonsulentene i norske Manamind som måtte se at de amerikanske eierne ikke ville bruke mer penger utenfor kjernevirksomheten sin
Amerikanske Genuity driver først og fremst med hosting innenfor telekombransjen og valgte å videreføre kun det som tidligere het InfoStream ASP, i dag Genuity Norge.
Manamind-konsulentene (tidligere Intervett/InfoStream AS ble ofret. Inkludert i det selskapet var multimediedesignerne i MediaFront, en virksomhet på 21 personer som allerede i 2000 ble en avdeling i Manamind.
Les saken her:
Sammen med Petter Andresen og Geir Maurtvedt startet han virksomheten i 1995. Med en miks av tradisjonell grafisk design og multimediedesign slo de seg opp som et av de mest kreative reklamebyråene i bransjen.
Gull innen den interaktive medie-kategorien i Gullblyanten 1998, "Site of the Week" i bransjetidsskriftet Communication Art, gull i portugisiske Avanca, på kortliste i Cannes `99, Merke For God Design `00 og Finalist i The One Show '01 er noen av utmerkelsene. I Horizon Interactive Awards fikk selskapet gull for nettsidene til Norsk Stål.
Nettopp disse utmerkelsene har gjort at selskapet muligens har hvilt litt på laurbærene de siste årene. Men nå satser de på å brette opp ermene og komme på offensiven igjen. Friis, som tar over etter Einar Monstad som administrerende direktør fra 1. juni, sier de akkurat nå sitter ved forhandlingsbordet for å få avgjort hvor god start de egentlig kommer til å få.
Det dreier seg om en startpakke for de 12 designerne som blir igjen. I fjor var MediaFront 31 ansatte, men måtte kutte ti personer i fjerde kvartal, Nå må de altså kutte enda ni personer og må ha inn flere som kan selge.
- Vi traff vel ikke akkurat blinken med Genuity som eier, men de rydder pent opp etter seg. Kundegrunnlaget er jo der for vår del, og vi satser på å ha med 12 nøkkelpersoner videre. Vi trenger operative personer, og vi trenger folk som kan selge. Per i dag er vi for mange som kun produserer løsninger, mener Friis og fisker allerede nå etter en sterk konsulent med et godt nettverk i markedet.
Selskapet har hatt kunder som Zalto, Dressmann, Pepsi og Solo. Det er annonsører som har fått utviklet digitale løsninger. Likevel kom realitetene som et sjokk mot slutten av et fjorår som endte på rundt 16 millioner kroner i omsetning.
- Vi fikk en liten bombe rundt fjerde kvartal. Det klappet sammen litt rundt oss, og vi fant ut at vi hadde for mange 'doere'. Vi har nok blitt litt bortskjemt etter så mange år, nå skal vi gå tilbake til å bli sinte medarbeidere, sier han.
Den kommende aggresive perioden kommer til å bli innledet med at de gjenværende ansatte går ned i lønn, Hvor mye, vil ikke Friis anslå, men han mener de den siste tiden har hatt en høy lønn som det går an å kutte i, sier han.
- Vi har i det hele tatt hatt det perfekt til nå, sier han.