Onsdag var deler av IT-systemene til Oslo universitetssykehus ute av drift. Problemene rammet Ullevål, Rikshospitalet, Radiumhospitalet og Aker sykehus. Sykehuspartner, som står for driften av alle systemene, gikk derfor i rød beredskap.
– Hele innsatsteamet vårt jobber på spreng for å finne ut av det, sa kommunikasjonssjef Trude Julie Dommerud i Sykehuspartner til NRK.
Fikk ikke kontakt med domenet
Nettverksfeilen sørget for at flere tusen maskiner ikke fikk kontakt med produksjonsserverne.
Årsakene til dette skal ifølge Sykehuspartner skyldes at det var utfordringer med å validere klientene på domenekontrollerne.
De sørger blant annet for at pålogging på det lokale nettverket og digital kommunikasjon mellom maskinene fungerer som det skal.
Måtte utsette undersøkelser
Dataproblemene på sykehusene sørget derfor for at ansatte ikke fikk logget seg inn på maskinene. De ansatte fikk heller ikke tilgang til pasientjournaler.
Det skapte igjen krøll for en del planlagte aktiviteter.
Røntgenundersøkelser måtte utsettes da apparatene ikke fikk kontakt med det omliggende IT-systemet.
– Dette er selvfølgelig plunder og herk, men de som må behandles, de får behandling. Så er det selvfølgelig lite hyggelig at noen får utsatt behandlingen si eller får avlyst en legetime, men det er nok noe vi må leve med av og til, sa kommunikasjonsrådgiver Knut Albert Solem ved Oslo universitetssykehus til NRK.
Ansatte jobber som normalt
Problemene, som begynte allerede tirsdag kveld, vedvarte utover kvelden onsdag.
Da digi.no snakket med kommunikasjonssjef Trude Julie Dommerud i Sykehuspartner rundt klokken 10 torsdag morgen, hadde det offentlige driftsselskapet fortsatt ikke identifisert feilen.
Rundt klokken 14 torsdag har Sykehuspartner fortsatt ikke funnet rotårsaken til problemene, men de har gjennomført tiltak som har gitt positiv effekt for de berørte sykehusansatte.
De kan nå jobbe som normalt.
– Sykehuspartner har god lokal kompetanse
– Hvordan kan nettverket ha blitt friskmeldt, uten at dere har funnet en konkret årsak til problemene?
– Vi har gjennomført tiltak som har gitt effekt. Det arbeides med å avdekke rotårsak, skriver Dommerud i en epost til digi.no.
– Hvordan er rutinene deres når problemer som dette rammer flere sykehus samtidig?
– Sykehuspartner har beredskapsplaner som trer i kraft ved hendelser. Disse planene ble også fulgt i dette tilfellet.
– Med tanke på at det tar så lang tid å identifisere en konkret årsak, mangler dere nødvendig kompetanse på huset?
– Sykehuspartner har god lokal kompetanse, og involverer leverandører ved behov, sier Dommerud til digi.no.