Procter & Gamble er et verdensomspennende næringsmiddelselskap med fokus på salg av varer som sjampo, tannpasta, medisiner og det meste av det du bruker i hverdagen.
Siden 1995 har det multinasjonale selskapet sikret seg flere hundre domenenavn for eventuelt å bygge opp egne nettsteder. Og vise muskler ved å beskytte seg mot konkurrenters misbruk.
Nå skal ikke P&G selge domener tilhørende de 300 merkenavnene som de sitter med. Det er derimot de nærmere 100 navnene assosiert med ulike produktkategorier som de vil selge til høystbydende.
Det vil si at de selger unna generiske navn som beautiful.com, thirst.com, flu.com, dry.com, nails.com og romantic.com.
Reuters skriver at ledelsen i selskapet har funnet at disse navnene ikke lenger blir betraktet som strategisk viktige for å selge topp-produktene sine.
P&G, med en årlig omsetning på 38 milliarder dollar, forventer å få en pen gevinst på domenenavnene som i utgangspunktet er kjøpt til veiledende pris 70 dollar stykket.
Timingen på salgene er imidlertid ikke så bra. De siste månedene har prisene på domener falt drastisk. En oversikt fra GreatDomains.com, som også skal administrere salget av domener for P&G, viser at gjennomsnittlig pris på domener i mai var på 27.565 dollar, mens snittet lå på 52.298 dollar de syv foregående månedene skriver Bloomberg News.
Tidligere har domenemekleren GreatDomains klart å omsette loans.com for tre millioner dollar, drugs.com for 823.000 dollar og cinema.com for 700.000 dollar, ifølge en pressemelding.