Salget av reiseliv utgjør nå en fjerdedel av all nettbasert omsetning med Visa-kort utstedt i Norge, viser tall fra Teller (tidligere Visa).
Ved utgangen av oktober var det handlet reiser for 1,3 milliarder kroner med norske Visa-kort.
At bestilling av reiser på nett er populært har også Aftenposten fått bekreftet gjennom en ringerunde til ledende reiselivsbedrifter som melder om et historisk bra år.


Norwegian leder an i utviklingen, der tre av fire seter nå selges på nett. Star Tour har hatt den sterkeste veksten med 60 prosent vekst på ett år og anslår å omsette reiser for 450 millioner kroner på nett i år.
Norwegian skal nå være en av de mest brukte e-handelsløsninger i Skandinavia med mellom en og 1,3 millioner unike brukere hver måned.
SAS Braathens på sin side har økt sin nettsalgsandel far 24,8 prosent i 2004 til 33,6 prosent hittil i år.
Baksiden er at salgsrepresentanter har blitt overflødige. Rundt 50 årsverk skal nå være borte, skriver Aftenposten.
Ving har lagt ned 18 av sine butikker siden 2002.