Barometeret lages årlig av Ny Analyse AS på vegne av Abelia, og tar sikte på å måle hvor forberedt Norge er på en fremtid uten én dominerende råvaresektor (olje og gass) som vekstmotor.
I alt måles 100 ulike indikatorer som regnes som nødvendige for omstilling i Norge, opp mot de samme indikatorene i 29 sammenlignbare land.
Årets utgave viser at Norge ligger på topp i digital bruk i befolkningen, men omfanget av den norske IKT-sektoren og nivået på IT-relatert forskning og utvikling gjør at mange land likevel passerer oss på dette feltet.
Det bekymrer Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia.
– Norge har satt i gang en rekke tiltak innen digitalisering, og det skal regjeringen ha skryt for. Men andre land satser mer enn oss, og det er det som må være målestokk, sier han.
– Vi scorer godt på bredde i utdannelsen, men dårlig på spisskompetanse – spesielt innen IKT. Vi er med andre ord jevnt over godt skolert, men mangler ekspertene, fortsetter Haugli.
Les også: Utviklingsministeren utfordret norske IT-bedrifter på Arendalsuka
Han er også bekymret for at offentlige investeringer i forskning og utvikling (FoU) går ned, sammenlignet med andre land. Økte investeringer fra næringslivet veier imidlertid opp.
– Heldigvis viser rapporten at Norge har økt innovasjonstakten gjennom oljekrisen. Vi rykker opp sju plasser fra 15. til 8. plass fordi vi gjør det bedre på både markeds-, produkt- og prosessinnovasjon. Dette kan sees i sammenheng med at næringslivet har økt sin investering i forskning og utvikling (FoU) betydelig, sier Haugli.
Vi burde vært i toppsjiktet: Norge på 14. plass i verden i offentlig digitalisering (Ekstra)