RealNetworks sa mandag at de legger 36 millioner dollar på bordet for å sikre seg musikknettstedet Listen.com. Det vil si - 17,3 millioner dollar av kjøpet gjøres i cash, resten gjøres opp med 4,1 millioner Real-aksjer.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters vil Real integrere Listen.coms musikk-abonnementstjeneste Rhapsody med sin egen RealOne-tjeneste, som tilbyr video og spill i tillegg til musikkstreaming.
Real-sjef Rob Glaser sier i et telfonintervju med Reuters at de siste teknologiske fremskritt har gjort betalte musikktjenester "bedre enn de du får gratis", og han spår at den lovlige og betalte delen av nettmusikkbransjen nå står på vippen til atter å feste grepet om kundene.
Kjøpet av Listen.com kommer som det foreløpig siste utspillet i en bransje der de godt etablerte IT- og medieselskapene i økende grad leter etter partnere i innholds- og underholdningsbransjen på Internett. Alt fra AOL Time Warner og Apple til Microsoft og Sony har de siste ukene posisjonert seg for å sikre seg en plass i næringskjeden i det man venter vil bli et enormt marked for kommersiell distribusjon av musikk, filmer og annen underholdning over web.
De fleste er enige om at web-basert distribusjon er fremtiden også for musikkindustrien, men foreløpig er det de som leverer slikt innhold gratis - eksempelvis den superpopulære fildelingstjenesten KaZaA og dens detroniserte forgjenger Napster - som har fått brukernes oppmerksomhet.
Men med mer fleksible betalingsløsninger og ikke minst at nettbrukere etter hvert blir mer vant med å betale for innhold på nett, venter analytikere at også den kommersielle nettmusikkdistribusjonen vil ta av. Dessuten opplever mange brukere av fildelingstjenester at de blir narret til å laste ned filer som slett ikke er det de utgir seg for å være. Det er derfor stadig flere som etterspør tjenester med garantert kvalitet på leveransen - en garanti mange av oss også gjerne vil betale for.
Dette er en av grunnene til at Apple før påske erkjente at man hadde vært i samtaler med Vivendi-eide Universal Music om å kjøpe plateselskapet. Dagen etter kom meldingen om at Microsoft var villige til å matche budet fra Apple.
Les også:
- [08.12.2005] Rhapsody-musikk også for Linux-brukere
- [20.11.2003] Amerikanere får TV-nyheter på mobilen
- [14.04.2003] Microsoft vurderer å kjøpe musikkgigant
- [14.04.2003] Apple vil lansere betalingstjeneste for musikk
- [11.04.2003] Los Angeles Times: - Apple vil kjøpe Universal Music
Når det gjelder Listen.coms Rhapsody og MusicNet, en konkurrent som også er eid 40 prosent av RealNetworks, lar abonnentene lytte til lydspor, laste dem ned og endatil brenne egne musikk-CD-er for en fast månedlig avgift. De andre 60 prosentene av MusicNet eies av kjente merkevaregiganter som AOL Time Warner, Bertelsmann og EMI.
Sony og Vivendi har dessuten etablert en tilsvarende tjeneste, joint venturet Pressplay.
Ifølge Listen.com og RealNetworks er planen å gjennomføre sammenslåingen av selskapene og deres tjenester i andre kvartal, senest i tredje kvartal.