RealNetworks skal slippe endel av sin teknologi med Open Source-vennlige lisensbetingelser. Selskapet vil dermed gjøre det mulig å spille både Windows Media og en rekke andre formater i RealPlayer, som i de angivelig tvilsomme statistikkene til måleselskapene holdes for å være dominerende på markedet.
Ifølge New York Times har RealNetworks utviklet en egen versjon av Microsoft Media Server, ved å analysere datastrømmen mellom server og spiller, og bygge teknologien deretter. Denne typen hacking er nøyaktig hva Microsoft selv har gjort i en rekke tilfeller, som for eksempel Netware, PostScript og JavaScript, mener Real-sjef Rob Glaser.
Slik "reverse engineering" førte RealNetworks til en såkalt "clean room"-versjon av serverteknologien, uten at programmererne hos Real hadde sett kildekoden til Microsoft Media Server.
Les også:
Flipster - videospiller i kort-størrelse
Last ned QuickTime 6
Skal bygge broer med mobiltelefon
Microsofts multimediafolk egget til kamp mot RealNetworks
Microsoft gjør klar tredje generasjon streaming media
Norsk MPEG4-server snart ferdig
Microsoft sier til New York Times at de skal kikke på saken, og stiller et par spørsmål ved at Real har laget en ikke-lisensiert server/spiller som kan la folk spille av Microsofts proprietære formater.
Ifølge RealNetworks skal Helix være fire ganger raskere på Windows-plattformen enn det Microsoft Media Server er...
Rob Glaser sier til New York Times at de besluttet å åpne kildekoden sin etter et møte med Nokia. Da Nokia sa seg interessert i å bruke Real-teknologi i så mange som 30-40 mobiltelefoner, skjønte han at RealNetworks ikke hadde nok programmerere til å ta seg av en slik oppgave. Med åpen kildekode kan Real-partnere som Hitachi, Hewlett-Packard, IBM, Deutsche Telekom, NEC, Nokia, Cisco Systems, Oracle, Sun Microsystems, Palm, Texas Instruments og andre innkorporere Real-teknologien i sine produkter.