Miljøorganisasjonen Greenpeace har publisert en oppdatert utgave av sin Cool IT Leaderboard. Rangeringen av 21 utvalgte internasjonale IT-giganter fra et miljøperspektiv ser slik ut:
Rangeringen foretas etter en poengmodell som måler innsats innen tre ulike områder. Selskapets IT-løsninger for å motvirke klimaendringer teller 40 prosent, selskapets energipraksis teller 25 prosent, mens det politiske bidraget teller 35 prosent av totalen.
Denne tabellen gjengir detaljene i poengfordelingen, og forteller om utviklingen fra den tilsvarende rangeringen i fjor.
Fjorårets ener, Cisco, har falt fra 70 poeng til 49 poeng, og inntar en tredjeplass. Google har derimot bedret sin poengsum fra 47 til 53, og havner på topp.
I tillegg til Cisco har flere profilerte IT-selskaper en negativ utvikling.
Det gjelder Dell (fra 39 poeng til 29), Ericsson (fra 57 til 58), Fujitsu (fra 52 til 48), HP (fra 45 til 34), IBM (fra 46 til 35), Microsoft (fra 29 til 23), Oracle (fra 12 til 10) og Wipro (fra 38 til 33).
Det er verdt å merke seg at flere IT-selskaper får trekk på grunn av det Greenpeace oppfatter som «negativ lobbyvirksomhet». Her trekkes IBM 5 poeng, NEC 10 poeng, NTT 5 poeng og Sharp 5 poeng.
Hvorfor IBM er alene blant ikke-japanske selskaper om å få trekk for negativ politisk påvirkning forklares ikke. Men Greenpeace mener tydeligvis at satsingen på «smart IT» innen strøm- og vannforsyning motvirkes av andre sider ved selskapets virksomhet. IBMs innsats for mer effektiv energibruk gjenspeiles i at de kommer først i denne delrangeringen, med 20 poeng mot 18 for Alcatel-Lucent.
Fujitsu kommer først i kategorien klimaløsninger, med 28 poeng mot 24 poeng for Ericsson.
Politisk sett kommer Softbank best ut, med 33 poeng mot 23 poeng for Google.