UTDANNING

Regjeringen: – Alle norske elever skal kode

La fram ny lærestrategi med digitale visjoner. IKT-Norge frykter at visjonene blir et luftslott.

Statsminister Erna Solberg og flere statsråder besøkte Bekkestua barneskole fredag for å legge fram en ny digitalstrategi for norsk skole.
Statsminister Erna Solberg og flere statsråder besøkte Bekkestua barneskole fredag for å legge fram en ny digitalstrategi for norsk skole. Bilde: Cornelius Poppe, NTB scanpix
25. aug. 2017 - 13:50

Mer opplæring i programmering og teknologi gjennom hele skolegangen, økt satsing på lærernes digitale kompetanse og bedre utstyr er blant tiltakene i regjeringens nye digitale skolestrategi. Det melder NTB.

Satsingen ble presentert av statsminister Erna Solberg, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og likestillingsminister Solveig Horne på Bekkestua barneskole i Bærum fredag.

– Vi vil at forståelse for koding og teknologi skal inn i læreplanene allerede fra barneskolen. Med denne strategien peker vi inn i et nytt tiår for norsk skole, sier statsminister Solberg i en kunngjøring.

Visjonene er fine, men lite verdt hvis det ikke følger med forpliktende penger, mener Heidi Austlid i bransjeorganisasjonen IKT-Norge.

Ifølge NTB er hun svært skuffet over at det ikke følger konkrete løfter om mer penger med regjeringens nye skolesatsing.

– Denne regjeringen er som tidligere regjeringer kjempegode på visjoner og strategier, men så lenge det ikke følger penger og forpliktelser med, er jeg redd det blir med det, sier Austlid til nyhetsbyrået.

Lær Kidsa Koding jubler

Det er en stor dag for Simen Sommerfeldt, initiativtakeren til Lær Kidsa Koding.

Han og mange andre frivillige over hele landet har i over fire år jobbet for å få programmering inn i norsk skole.

– For oss er dette en viktig seier. Uansett utfall av høstens stortingsvalg og hvem som sitter i regjering, så er dette en tydelig strategi om å få koding inn i grunnskolen. Det betyr at dette skjer. Nå har vi nådd en utrolig milepæl, sier Sommerfeldt til digi.no.

Nå har vi nådd en utrolig milepæl

Lær Kidsa Koding har ved hjelp av et landsomfattende nettverk av frivillige arrangert årlige kodetimer for norske elever. I flere år har antallet deltakende elever doblet seg, noe som toppet seg med 110.000 grunnskoleelever i fjor.

Det samme grasrotinitiativet har dessuten ført til opprettelsen av rundt 130 kodeklubber rundt omkring landet. Det er blitt en bevegelse som nok har vekket politikerne, mener Sommerfeldt.

– Vi har dannet et nettverk som allerede har begynt med å lære bort programmering i grunnskolen. Det er en kjempefin gruppe som nå kan være med å hjelpe til videre. Suksessen skyldes alle de frivillige mammaer og pappaer, bibliotekarer og alle andre som har bidratt, sier han.

Mer koding

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sier i dagens kunngjøring at de ønsker å legge til rette for at alle elever skal få forståelse for programmering og algoritmisk tenkemåte.

Hvilke fag som skal få dette inn i læreplanene er derimot ikke klart ennå.

Det skal også startes opp nasjonale forsøk med koding som programfag for videregående skole. Dette kommer i tillegg til den etablerte prøveordningen med koding som valgfag i ungdomstrinnet, som fra i høst er noe alle ungdomsskoler kan tilby.

– Det har vært stor interesse for programmering som valgfag, og vi åpner nå for at alle skoler som ønsker det kan tilby faget til sine elever, sier kunnskapsministeren.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Statlig fusjon

Tidligere i sommer varslet statsråden at det statlige Senter for IKT i utdanningen blir fusjonert med Utdanningsdirektoratet.

Det uttalte målet er å styrke IKT-satsingen i skolen. Foruten omorganisering blir det nytt mandat, der digitalisering oppgis å stå sentralt.

− IKT er helt sentralt for å utvikle kvaliteten og innholdet i undervisningen. Arbeidet med digitalisering må sees i sammenheng med alt det andre arbeidet som blir gjort for å utvikle bedre barnehager og skoler. Det er lettere å få til når vi samler ressursene i en slagkraftig virksomhet, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da planene ble kjent.

De to fagmiljøene blir fra årsskiftet samlet i et nytt utdanningsdirektorat, som får ansvar for barnehage, grunnopplæring og IKT.

Hege Nilssen (47) ble i statsråd fredag utnevnt til direktør for det nye direktoratet. Hun har også vært konstituert direktør for Utdanningsdirektoratet det siste året, og før det blant annet divisjonsdirektør samme sted.

– Økt læring i en mer digital hverdag

Nilssen som skal lede det nye utdanningsdirektoratet sier i en pressemelding at hun gleder seg til arbeidet med å slå sammen fagmiljøene.

– Vi skal bygge en ny organisasjon, og vi har dyktige medarbeidere til oppgaven. Sammen vil vi stå bedre rustet til å fremme gode skoler og barnehager. Ledelse handler om å gi retning, men også om det å lytte og involvere. Det er nødvendig hvis det nye direktoratet skal lykkes med å bidra til økt trivsel og læring i en stadig mer digital hverdag, uttaler Hege Nilssen.

Hovedkontoret blir i Oslo, men det er bestemt at et tjuetalls årsverk flyttes ut av byen i løpet av fem år. Direktoratet får virksomhet også i Tromsø, Hamar og Molde.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.