Regjeringen ønsker flere smarte, digitale læremidler i skolen og vil samtidig gi flere lærere mulighet til å bruke kompetansen sin i programmering. Det skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Satsningen er en del av den femårige satsningen «Den teknologiske skolesekken», hvor regjeringen gir støtte til å utvikle digitale læremidler og utstyr til grunnskoler og videregående skoler.
– Når vi fornyer læreplanene, må også læremidlene fornyes. Vi ønsker mer innovative og smarte digitale læremidler inn i skolen. Digitale læringsmidler gjør det lettere å tilpasse opplæringen til den enkelte elev, og vil vise frem fagene på en ny måte, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Rikke Høistad Sjøberg.
Totalt 55 millioner er satt av til utvikling av nye læremidler, og forlag og andre produsenter av digitale læremidler kan søke om disse pengene. Miljøer som allerede i dag mottar stønad fra det offentlige har ikke mulighet til å søke. Alle læremidler må utvikles for både nynorsk og bokmål.
Gir 15 millioner til utstyr til klasserommene
I tillegg til støtte til de som produserer læremidler, gir Regjeringen også 15 millioner kroner i støtte til utstyr for programmering, som lærere kan bruke i klasserommet.
Pengene er for fylkeskommuner, kommuner og privatskoler som vil heve lærernes kompetanse innenfor programmering.
– Vi er glade for at mange skoler og lærere prioriterer kompetanseheving i programmering slik at de er forberedt på at koding blir en del av skolehverdagen. Dessverre opplever noen lærere at de ikke får utnyttet den nye kompetansen fordi utstyret ikke er på plass. Derfor gi vi nå tilskudd til dette, sier Sjøberg.
Torgeir Waterhouse i IKT-Norge sier til digi.no at han er fornøyd med at det nå kommer mer penger, samtidig som han sier at mye av pengene jo kom i forbindelse med budsjettet i fjor.
– Det er bra at det kommer penger, men det må følges opp med mer hvis det skal få den «impacten» vi trenger. Dette er også et tydelig signal til skoleeierne, sier Waterhouse.
Han mener også det er bra at det gis penger til støtte til datautstyr.
– Det er store variasjoner på skolene. Mange har bra utstyr, men mange har ikke det. Det setter hele idéen om rett til lik utdanning i skolen i et merkelig lys.