Det har lenge vært ventet at Microsoft skal lansere en konkurrent til Googles annnonsenettverk. Nå ser det ut til at de endelig er i gang, melder New York Times.
Hittil har Yahoo solgt annonser på MSN-portalene. I Norge heter selskapet fremdeles Overture, selv om de er kjøpt opp av Yahoo, og MSN er Yahoos største nettside i Norge. Nå kan det bli slutt på dette.
Microsoft skal etter det New York Times erfarer være klare til å lansere sitt eget annonsesystem i dag, knyttet til deres nettsøkvirksomhet. Systemet skal kunne målrette annonser basert på brukerens kjønn, alder og hvor de oppholder seg.
New York Times spekulerer videre i om dette har forbindelse med reorganiseringen av Microsoft som ble annonsert forrige uke. MSN skal nå ligge i samme del som Windows, noe de hevder kan tyde på at programvare levert over Internett og kanskje betalt med reklame, kan bli svært viktig for Microsofts forretningsstrategi fremover. For å oppnå dette bør de kontrollere sitt eget reklamenettverk.
Les også:
- [11.05.2006] Frankrike får interaktive reklameplakater
- [21.09.2005] Total reorganisering i Microsoft
– Vi tror vi kan tilby annonsører mer verdi for pengene fordi vi har den beste informasjonen om vårt publikum, sier Yusuf Mehdi, en visepresident i Microsoft til New York Times.
Mehdi forteller at Microsoft planlegger å gjøre tester med å gi ut noen av selskapets produkter gratis, mot at de viser reklame fra det nye nettverket. Han vil ikke si hvilke produkter det kan være snakk om, men sier det sannsynligvis vil inkludere spill og andre forbrukerprodukter.
Selskapet vil også selge annonser på spill til sin Xbox spillemaskin og muligens på mobiltelefoner og TV-er. Reklame i spill har eksistert lenge, men dette vil antagelig dreie seg om reklame som oppdateres dynamisk over Internett, ikke noe som er ferdig solgt og på CD-en når spillet blir solgt. Dette er relativt nytt.
Norske Funcom lanserte nylig en gratisversjon av sitt spill Anarchy Online der byene er fulle av slike dynamiske reklameplakater. En talsmann for selskapet hevdet at brukerne satte pris på den økte realismen denne reklamen ga.
Microsofts system skal etter planen også brukes til å selge reklame på andre selskapers nettsider, slik Google og Yahoo gjør. Nettsider som ikke har egne selgere eller ønsker ekstra annonser kan tegne avtaler med Google eller Yahoo. Microsofts system vil følge Googles auksjonsprinsipp, og la annonsører spesifisere hvor mye de vil betale hver gang en bruker klikker på deres annonse. Microsoft vil også la budgiverne legge inn forskjellige bud avhengig av hvem som ser annonsene.
Informasjonen om hvem som ser annonsen har Microsoft fra sine mange populære tjenester, slik som Hotmail og ulike tjenester som bruker MSNs Passport-identitet for innlogging, slik som Instant Messenger.
Google bruker per i dag ikke personlige data for å målrette reklame, men det er ingenting i deres personvernregler som hindrer det, opplyser en talsmann.