Internett har blitt en farlig konkurrent til reklamebyråene. Postens CPR-tjeneste - Create Online Postcards for Real - utfordrer byråene på markedstilpasset kommunikasjon. Tjenesten som ble lansert for næringslivet i november i fjor, benyttes allerede av flere hundre bedrifter.
Alt bedriften trenger å gjøre er å legge inn motiv og mottakeradresser på posten.no. Posten tar seg av opptrykk og forsendelse av kortene.
Les også:
- [03.07.2003] Lag begge sider av postkortet selv
Informasjonssjef Merete Jebsen i Posten Norge vil ikke si hvor stor omsetningen fra denne forretningsdelsen er, men bare i desember ble det sendt ut 90.000 postkort. Med en kortpris på mellom 15 og 20 kroner, er det åpenbart at dette gir Posten gode inntekter.
Jebsen forteller at CPR brukes som reklamekanal og profilering både i forbindelse med bedriftshilsen til kunder, møteinnkallelser, invitasjoner, informasjonsskriv, reklamekampanjer, gavekort og seminarer.
CPR-løsningen fikk et spesielt stort løft før jul med alle julekortene som ble sendt ut. Men Posten har også sendt ut over 16.000 allerede i år.
Pizza-kjeden Dolly Dimples startet 2004 friskt med utsendelse av 5.300 gavekort til viktige kunder gjennom Postens nettsider. Gavekortet brukes som betalingsmiddel for et måltid på alle kjedens restauranter.
- Med CPR benytter vi mulighetene for kreativitet og effektivitet samtidig som vi bevarer det hyggelige og personlige som kjennetegner det å få en hilsen i postkassen, sier informasjonssjef i Posten Norge AS, Merete Jebsen.