Tilsynet fikk inn 12.000 telefoner og eposter til veiledningstjenestene sine i fjor, skriver E24. I tillegg fikk de også 1.276 avviksmeldinger, hvor 821 av dem kom etter de nye personvernsreglene ble iverksatt i juli.
– Det er en enorm økning fra 349 avviksmeldinger i 2017, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet til E24 og kaller 2018 for et rekordår.
EUs nye personvernsregler, også kjent som GDPR, gir kort fortalt vanlige folk bedre kontroll over hvilke personopplysninger ulike selskaper samler inn om dem på nettet. I kjernen av regelverket ligger et krav om samtykke. Samtidig ble «retten til å bli glemt» innført.
Stang Dahl sier avviksmeldingene knyttet til GDPR blant annet handler om feilsending av epost, passord på avveie, datainnbrudd, feilaktig publisering av personopplysninger og tekniske feil.