Det har vært en overraskende sterk sommer for annonsering på Internett, viser annonsestatistikken for Internett for juli 2004, som utarbeides av MBL Nettforum og INMA.
Juli er den måneden med høyest prosentvis vekst så langt i år. Den totale nettomsetningen ble 38,5 millioner kroner, som er en økning på 45 prosent sammenlignet med juli 2003.
Med tanke på at nettstedene slet med omsetningen i fjor, er en vekst på 45 prosent meget bra, mener leder for Aftenposten Multimedia, Gunnar Sellæg.
Omsetningen for juli utgjør nå ca 60 prosent av omsetningen for en vanlig måned, noe som er en forbedring og et tegn på at annonsørene har begynt å våkne for nettannonsering på sommeren. Samtidig er det viktig å understreke at siden trafikken bare synker med 20 prosent i juli sammenlignet med en normal måned, så er det fortsatt mulig å forbedre juli måneden ytterligere med tanke på omsetning, mener Sellæg.
Bengt Berglund, leder av annonsegruppen i MBL/NettForum mener at veksten vil fortsette.
- Det er fortsatt mange som sitter på gjerdet og som må overbevises. Det skal vi i felleskap gjøre ved å fortsette arbeidet for å dokumentere effekten ved bruk av nettet som annonsemedium, sier Berglund.
Merkevareannonseringen var på 23.7 millioner, noe som er en økning på 42 prosent sammenlignet med juli i fjor. For årets syv første måneder har det vært en økning i merkevareannonseringen på 35 prosent, totalt endte merkevareannonseringen på 232 millioner kroner for perioden januar til juli 2004.
Det estimeres at de innsamlede tallene for merkevareannonsering på Internett representerer cirka 90 prosent av totalomsetningen.
Rubrikkannonser fortsetter også i juli sin positive utvikling. Boligannonseringen økte med 71 prosent, ”Stilling ledig” økte med 31 prosent mens det var en økning på 41 prosent for ”Bil/motor” sammenlignet med juli i fjor.
Tallene fra INMA og MBL/Nettforum er nettotall som vil si faktisk utfakturerte beløp etter fratrekk av rabatter, men før byråprovisjon.