Den siste mediekommetaren fra Geir Magnus Nyborg, generalsekretær i Kristelig Kringkastingslag, oppsummerer historikken til en sak som har versert i norske medier i sommer. Kommentaren, som heter "Sex selger og selger ikke", følger vandringen til en nyhetssak om sex og vold, og den setter fingeren på et par ting, ja.
Vi bringer derfor, i beste klipp-og-lim-tradisjon, hele kommentaren her:
* * *
SEX SELGER OG SELGER IKKE
Geir Magnus Nyborg
Sommeren er tiden for å resirkulere gamle nyheter. Seriøse nyhetsmedier har alltid sett sin ære i å ikke komme etter konkurrenten, og derfor kaster de
heller en nyhet enn å komme med den i myglet utgave. I sommer har vi sett mange unntak fra denne hovedregelen, og det ser ut som om sex og vold egner
seg særlig for resirkulering.
Det amerikanske tidsskriftet Journal of Applied Psychology publiserte i juni resultater fra en undersøkelse som viser at folk ikke husker reklame som
kommer i forbindelse med sex og vold på fjernsyn. Dette er oppsiktsvekkende fordi ingen tv-kanal kan leve uten at reklamen virker. Programmer som
nøytraliserer reklamebudskapet gir ingen inntekter, og dermed kan de forsvinne fra skjermen.
Avisenes nyhetsbyrå ANB brakte denne nyheten 1. juni, og den kom raskt på trykk i Nettavisen og Dagsavisen. Nettavisen resirkulerte så saken 17. juni
og Dagbladet følger på. Fire dager etter kommer den i nettpublikasjonen Propaganda. Vårt Land kaster seg på saken en uke deretter, med eneste
forskjell at den var skrevet på nynorsk. Dagsavisen kommer med sin egen gamle sak igjen 1. juli. Bergens Tidende laget et hovedoppslag i sitt radio
og tv-bilag 5. juli. Da trodde vi saken var utdatert, men selveste NRK våkner 23. juli og kommer med sin versjon av nyheten, med innsiktsfulle
kommentarer i tillegg. Da våkner Bergensavisen og bringer sex-"nyheten" til sine lesere.
Sex selger altså ikke reklame, men den selger aviser. Sex er et enormt vekstområde i journalistikken, og mange aviser damper av underliv hver
eneste dag. Vi tror dette er en usunn utvikling, men det må være kraftige saker vi har med å gjøre når hele Medie-Norge kaster alle sine
nyhetskriterier på båten.
* * *
Konklusjonen er todelt: Om du ikke har fått med deg saken om sex og vold og reklame i sommer, da har du ikke lest mange aviser. Og siden sex og vold selger så godt, lenker vi like godt inn alle de siste sakene vi har skrevet som handler om denslags (se lenkesamling under annonsen nedenfor). God sommer videre!