Nordmenn sikler fortsatt på billlige restplasser til Europa og USA. I hvert fall opplever nettreisegründer Jason R. Eckhoff en konstant økning i sitt konsept som går ut på at folk bestiller på sparket og hiver seg på en ikke-planlagt reise.
Selskapet har nettopp passert 100.000 medlemmer i sin gratis lojalitetsklubb og, ifølge Eckoff, øker tallet med 400 nye medlemmer daglig. Ifølge en pressemelding fra selskapet vil det neste år internasjonalt bli omsatt reiser på Internett for nesten 100 milliarder kroner.
Kilden de oppgir er Phocuswright.
Brutto-omsetningen til Restplasser.no ligger på rundt to millioner kroner per måned. I fjor omsatte selskapet for 17 millioner kroner mot en budsjettert omsetning på 11 millioner kroner. Likevel estimerer Eckoff at de går i minus med 2,5 millioner i fjor,som var et oppstartsår.
Det er i år pluss-resultatet (allerede) skal komme. Han sier de ligger an til en brutto omsetning på mellom 2,5 millioner og 3 millioner i januar, men mener samtidig at han kunne omsatt for det dobbelte, hadde han bare hatt nok ansatte.
Mens det var i snitt fire ansatte i Restplass.no i fjor, har tallet økt til seks faste ansatte og tre innleide folk i 2002.
- Jeg har aldri sett makan til trøkk. Noen ganger blir det ubalanse i vår mulighet til å håndtere etterspørselen. Vi sitter på 80 kvadratmeter som sild i tønne og skulle gjerne hatt 5-6 mennesker til her. Men det blir nesten fysisk umulig, sier Eckoff som er på jakt etter nye lokaler.
Det innebærer at det er flere reisende som ikke får den kundeservicen de fortjener.
- Selskapet skal vokse kontrollert fremover. Hittil har vi hatt faste kostnader til daglig leder og IT-sjef, folk som ikke direkte har generert inntekter. De vi nå henter inn, vil gi oss større omsetning. Ledelsen tar sikte på at selskapet vil bli en stor aktør på ferie- og fritidsmarkedet i Norge, sier grunnleggeren.
Eckoff vil ikke røpe hva slags provisjoner de sitter igjen med etter at flyselskapene har fått sitt. Han hevder at han ligger langt over fem prosent, som er den vanlige provisjonen i bransjen. Uansett mener han at kostnadene er såpass lave at han skal greie et plussresultat allerede i år.
Han understreker at ha også regner med diversifiserte inntektsstrømmer, det vil si at selskapet får inntekter fra flere kilder som SMS, reiseforsikring, håndbøker og andre tilbud som kommer gjennom medlemskap i reiseklubben.
I tillegg til fly, inkludert rutefly, planlegger selskapet nye systemer for charter-, ferge- og bussturer der man også kan velge i restplasser.