Comoyo er et heleid Telenor-selskap med store globale planer for sin nye innholdstjeneste, som de har bygget opp i det stille.
Etter en forsiktig start som virtuell videosjappe, altså med utleie av enkeltfilm strømmet over internett, er selskapet nå i ferd med å rulle ut månedsabonnement med både filmer og tv-serier inkludert.
Netflix-konkurrent
Tjenesten er døpt View og med denne går Comoyo rett i strupen på video-on-demand-aktører som Netflix, som nylig lanserte det samme i Norge.
- Vi har ikke satt en månedspris eller tidspunkt for lansering ennå, men jeg håper virkelig at det blir lansering i år, sier kommunikasjonsdirektør Josephine Simonsen i Comoyo til digi.no.
View skal i første omgang lanseres i Norge, Sverige og Danmark, og foreligger nå i betastatus med lukket utprøving for å få tilbakemelding og endringsønsker fra testbrukere.
300 millioner
- Vi har jobbet i over to år med utvikling av en stor global backend, som kan serve opptil 300 millioner brukere på tvers av ulike land og markeder. Det første vi prøver ut er film og tv. Som et heleid Telenor-selskap kikker vi selvsagt også på internettkommunikasjonstjenester, sier Simonsen.
Hun betegner utviklingsarbeidet som kjempekrevende, men at de nå er i ferd med å lykkes med å ferdigstille plattformen.
- Det er først når denne blir klar at man virkelig får en følelse av hva Comoyo er for noe. Dette er rett og slett en unik global internettplattform, sier Simonsen.
Comoyo er en teknologibedrift hvor det jobber 100 ansatte. 80 prosent av disse er utviklere og ingeniører.
Ikke for Linux
Akkurat som Netflix har Comoyo vært nødt til å tilfredsstille medieaktørenes krav til teknisk kopibeskyttelse av innholdet.
DRM er en veldig sentral del - DRM er en veldig sentral del. Det er ganske tøffe krav fra innholdsleverandørene, som egentlig dikterer hvilke teknologier og løsninger vi kan bruke, sier teknologidirektør Torgeir Hovden i Comoyo.
Ifølge ham er det per i dag bare Microsoft Silverlight som godtas av Hollywood og de store filmaktørene. Dermed vil tjenesten støtte Windows og Mac, samt en rekke mobile enheter med native apper, men ikke Linux på desktop.
Ironisk nok består staben i Comoyo i stor grad av teknologer og ingeniører som er vokst opp med Linux og har open source-bakgrunn.
- Vårt ønske er å levere en best mulig opplevelse uavhengig av hvilken dings eller operativsystem du har, men vi er nødt til å operere innenfor rammene som er satt av DRM-teknologien, som igjen dikteres av innholdsprodusentene. Sånn er det i hele bransjen, påpeker Hovden.
Han har selv bakgrunn fra Fast Search & Transfer. En god del av de mange andre utviklerne kommer fra miljøene rundt nettopp Fast, Yahoo og Google i Trondheim, men også gamle Trolltech og Nokia.
- Det er et mangekulturelt miljø med minst 12 nasjonaliteter. Sånn sett ligner det en del på miljøet vi hadde i Fast i sin tid i forhold til kompetanse.
Algoritmer
Å levere film og tv-serier over nett til millioner av mennesker dreier seg nemlig ikke bare om distribusjon. Å tilpasse brukeropplevelsen og anbefale rett innhold til kundene er også viktig.
Utviklingen av smarte algoritmer som håndterer denne oppgaven til beste for brukerne er noe også Netflix oppfatter som sitt viktigste våpen.
Under panseret
Dette har også Comoyo lagt ned betydelig arbeid i.
- Når vi prater plattform så dreier mye seg om tingene som foregår under panseret og som sluttbrukeren ikke ser. Vi har blant annet en analyseinfrastruktur basert på Hadoop for denne typen dataanalyse. Skal du være konkurransedyktig på nettjenester er du nødt til å ha en ganske betydelig kompetanse rundt datamining og analyse, sier Hovden.
Han erkjenner at Netflix er veldig gode på anbefalinger av innhold, at de selv ikke er kommet på samme høye nivå. Men de jobber med saken. Mye her dreier det seg om å lære av enorme datamengder.
- Vi har ikke tilsvarende mengder data og anbefalingene blir bedre jo flere som bruker løsningen. Over tid vil våre tjenester bli bedre og bedre, som et resultat av bruken.
Han nevner at arbeidet de har nedlagt antakelig er patenterbart, uten at de har fokusert på å beskytte innovasjonen foreløpig.
Comoyo benytter seg av såkalt adaptiv http-streaming for å distribuere innhold.
- Vi bruker en tradisjonell CDN-infrastruktur (content delivery networks) med lokal caching. Da trenger man ikke spesialisert programvare slik man gjør med alternativet, som er peer-to-peer.
Apper og dingser
Tjenesten Comoyo skal lansere «snart» er allerede fullt operasjonell og velfungerende, og prøves i disse dager ut av en håndfull betatestere. Men det mangler fortsatt noe på innhold.
- Blant annet driver vi nå og koder innhold, og tilpasser det til de ulike formatene. Det tar tid. Betaperioden brukes også til å sørge for best mulig kundeflyt og intuitive løsninger. Så gjelder det å komme på alle dingsene som sluttbrukeren måtte bruke, det være seg nettbrett eller tv-bokser.
Hovden forteller at de må lage egne apper til mobile enheter. Grunnen til det er igjen DRM-beskyttelsen som ikke HTML5 tilbyr.
- Du kan ikke kjøre DRM-innhold på en iOS-enhet uten å ha en native app. Du kan kryptere media, men den store utfordringen er å få en sikker måte å dele dekrypteringsnøkkelen med klienten, uten at andre kan plukke den opp og bruke den til andre formål.
Hvor mye innhold Comoyo skal tilby er hemmelig inntil de lanserer. Men Hovden erkjenner at dette blir viktig for å kunne konkurrere.
- Det er mye der kampen kommer til å stå. Hvis View har konkurransedyktig innhold i forhold til Netflix og andre. Det håper jeg selvsagt at vi klarer å få til.
Teknologidirektøren mener det er bra at Netflix, og snart også tv-seriegiganten HBO, etablerer seg i markedet.
- Det gir et helt annet fokus på mediedistribusjon over nett. Hele dette markedet blir nå etablert. Det er bra for alle parter, ikke minst for sluttbrukerne.
Vi ønsker å være blant en håndfull norske miljøer som lager produkter i verdensklasse Mer enn video
Plattformen Comoyo bygger vil bli brukt til mer enn bare distribusjon av film og tv-serier. Som heleid Telenor-selskap kikker de også på kommunikasjonstjenester.
- Det er meldinger, tale og den typen ting. Vi jobber med kommunikasjonstjenester, men får ta detaljene senere når dette kommer, sier en hemmelighetsfull Torgeir Hovden.
Han sier at ambisjonen er å skape et norsk selskap som kan konkurrere med alle de store internasjonale gigantene.
- Det er vi godt i gang med nå. Jeg synes vi har utviklet en veldig god basis, og det vil komme mye spennende fra oss framover.
- Vi liker å sammenligne oss selv med Fast-miljøet som nå er i Microsoft, Opera Software, gamle Trolltech og Yahoo i Trondheim. Vi ønsker å være blant en håndfull norske miljøer som lager produkter i verdensklasse. Det er ambisjonen, så får andre dømme om vi lykkes, sier Hovden.
Les også:
- [05.09.2013] Telenor må kutte
- [13.06.2013] – Slaget er ikke tapt
- [25.10.2012] Netfix runder 30 millioner
- [17.10.2012] Netflix' viktigste våpen
- [15.08.2012] Ny streamingtjeneste til Norge
- [24.02.2012] Foreslår DRM-løsning for HTML