Jeg har aldri sett maken til frekkhet som den som nå utvises av daglig leder Rolf Larsen og Riksnett - en frekkhet som jeg foreløpig velger å tro er et utslag av ekstrem dumhet. Det til tross for at løsningen er utviklet av selskapet Digital Hverdag, hvis daglige leder Bente Sollid for noen uker siden stod frem i Dagens Næringsliv under tittelen "Stjeler som ravner". Der snakket hun om tyveri på Internett på en måte som antydet at hun hadde tenkt gjennom saken.
Lesere av digi: kan vanskelig ha unngått å legge merke til annonseseksjonen som ligger øverst på hver side i digi:produktene. Disse annonsene tar vi faktisk betalt for. Redaksjonen har nå seks-syv mann, og vokser stadig. Siden vi ikke ser det som særlig opportunt å ta betalt for at du skal lese stoffet i disse dager, er disse annonsene en viktig del av vårt eksistensgrunnlag. Litt av vitsen er at de skal være lett tilgjengelig og høyt prioritert på sidene våre. Du kan like det eller ikke, men vi hadde ikke hatt mulighet for å bringe deg nyheter uten dem.
Nå har altså ravnene i Riksnett og Digital Hverdag glatt og sleipt rappet alt vårt stoff, inkludert annonser. Det som skjer når du går på datanyhetene i Riksagenten, er at alle titler i digi:data, digi:tele og digi:media listes i en (faktisk helt uforståelig feilaktig - hvilket ikke gjør situasjonen bedre) oversikt over datanyheter. Klikker du på tittelen hentes hele saken inn i et vindu under Riksagentens sponsede område.
Dette er å sammenligne med en situasjon hvor Dagbladet plutselige begynte å lage komplette faksimiler av alle sider i VG og putte dem inn på sine egne sider, for deretter å selge annonser rundt faksimilene.
BONNIE & CLYDE
Snakker om å stjele som ravner. Radarparet Larsen og Sollid har lagt seg på et nivå som nærmer seg en slags virtuell versjon av Bonnie & Clyde. Nærmere et ran på nettet kan man vanskelig komme.
For eksempelvis Nettavisen må situasjonen være enda verre. Nettavisen er selv frames-basert, og annonsene ligger i en ramme øverst på siden. Agentene til Riksnett ignorerer glatt denne rammen, og fremstiller kun den filen som inneholder selve saken.
Da hjelper det annonsørene lite at Nettavisen har kjøpt seg inn i selve logoen til Riksagenten, og på det viset tross alt får vist seg fram for surfere som benytter tjenesten.
digi: har nå krevd av Riksnett at de enten terminerer linkingen til våre artikler, eller linker til dem på anstendig vis, dvs ved å slippe brukeren ut av de sponsede rammene.
Dersom dette ikke etterkommes vil vi vurdere hvilke juridiske og/eller tekniske virkemidler som kan tas i bruk for å hindre agentene å komme inn.
Og finner vi ikke på noe annet lurt, kan vi jo alltids ta igjen med samme mynt. Vi kan jo eksempelvis lage en ramme med våre annonser og design rundt, men hvor innholdet ganske enkelt inkluderes fra denne siden hos Riksagenten.
Hehe.