"V65 er et nytt hestespill på onsdager med flere milioner i premiepotten. Det er premie for både 6 og 5 rette. Se løpene på NRK2 kl. 19.30. Hilsen Norsk Rikstoto"
Dette var reklamen som ble sendt ut fra Norsk Rikstoto via SMS til 15.000 mobile mottakere.
Markedssjef Geir Lund i Rikstoto ser ikke noe galt i denne utsendelsen og sier det er første gang stiftelsen har forsøkt noe slikt:
- Dette er en spennende, ny mediekanal som vi nå forsøker ut, sier han.
Stiftelsen har har en overordnet økonomisk styring med norsk hestesport og ansvar for alle totalisatorspillene i Norge. Den har også fått én av de tre prøvekonsesjonene for spill på Internett i Norge og forsøker nå altså også på å informere registrerte spillere via mobiltelefonen.
Ifølge markedssjef Geir Lund har disse tekstmeldingene gått ut til spillere som ikke har reservert seg mot dem. Det gjelder blant annet én i redaksjonen til digi.no som registrerte seg for Lyntoto-spill for snart ett år siden.
- Han har vel ikke benyttet seg av reservasjonsmuligheten han hadde da han registrerte seg. Hvis man ikke reserverer seg, aksepterer man å få informasjon fra oss, sier han.
Uheldigvis for Norsk Rikstoto er denne oppfatningen ikke helt i tråd med norske markedsføringsregler. Det mener i hvert fall forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
I påmeldingsskjemaet fra Rikstoto på Internett, er det kun mulig å melde seg av informasjonskanalene post, telefon og e-post:
"Fjern hakene fra de kanalene du ikke ønsker å motta henvendelser fra Norsk Rikstoto.", skriver stiftelsen i sin informasjon når du vil registrere deg som spiller.
- Det er ikke bra nok å ha reservasjonsmuligheter, annonsøren trenger forhåndssamtykke fra spillerne. Det vil si at hver enkelt må aktivt gjøre noe hvis de skal ha informasjon fra selskapet. Man må være veldig tydelig i kommunikasjonen og innhente et klart samtykke fra spillerne, mener Thon (bildet).
- Dette må også gjelde konkret for hver enkelt av disse kommunikasjonstypene, enten det gjelder e-post, SMS eller andre, sier forbrukerombudet til digi.no.
- Vi vil rette oss etter lovverket som til enhver gjelder og som til stadighet endrer seg, Vårt mål er til enhver tid å rette oss etter det som gjelder. Hele tiden opplever vi at det finnes stridigheter mellom myndigheter og næringslivet om hva som er rette fortolkningen av loven, mener markedssjef Lund som fastholder hardnakket at opplegget holder seg innenfor den reviderte loven som trådte i kraft 1. januar 2002.
Han sier de har luket ut de aller fleste av de 100.000 registrerte spillerne de har og altså valgt ut 15.000 som har mottatt SMS-en.
Lund innrømmer imidlertid at det muligens kan ha vært endel som har registrert seg hos konsesjonærene ute i butikkene som ikke har fått mulighet til ta noe som helst forbehold mot reklame.
- Der må vi oppdatere oss. Det kan det ha vært kunder som nå har fått tekstmeldingen som har registrert seg ute hos konsesjonærene før det nye lovverket kom på plass 1. januar i år, sier han.