Utviklingsselskapet Nuruiak lanserer i disse dager et nytt verktøy for spørreundersøkelser over nett, EasyQuest.
Et vesentlig poeng med det nye verktøyet er at spørreundersøkelser skal være rimelige.
– For et år siden kontaktet vi en av de største leverandørene på markedet og ba om et tilbud der vi ønsket å gjennomføre en undersøkelse med 20 spørsmål til 20 kunder. Vi ble da fortalt at vi måtte kjøpe en grunnlisens til kr.70.000. Det var da vi bestemte oss for å utvikle vår egen løsning som vi nå har gjort, sier administrerende direktør Bjørn Eilertsen.


Av lisensbetingelsene går det fram at en slik undersøkelse hadde kostet 1500 kroner med EasyQuest.
Det går fram av markedsføringen at funksjonaliteten kan være begrenset i forhold til ledende konkurrenter.
– Med EasyQuest tar ikke Nuruiak opp kampen med markedsledere, men ønsker å være et nytt og friskt pust i bransjen, presiserer selskapet.
Poenget er å tilby en tjeneste med «en balansert mengde funksjonalitet og med høy brukervennlighet». I prøveperioden har verktøyet blitt brukt til å gjennomføre blant annet en undersøkelse med over 27 000 respondenter.
Løsningen krever ingen lokal installasjon: Den kjører på Microsoft .Net og består av en ASP.NET MVC-applikasjon. Nuruiak forsikrer at verktøyet måter sikkerhetskravene fra Datatilsynet. Det er en flerspråklig løsning som vil bli lansert i flere europeiske land i løpet av neste kvartal.