Cinet gjorde nylig en omfattende avtale med svenske Telia, Telenors på sikt antatte hovedkonkurrent i telekom-markedet. Avtalen er landsomfattende, og innebærer et strategisk meget viktig valg for Cinet. Adm dir i Cinet, Øystein Moan, sier til digi:tele at databransjen presses inn i armene på Telenors konkurrenter som følge av at Telenor selv er blitt en så stor aktør i databransjen.
- Jeg tror nok at vi fremdeles hadde samarbeidet med Telenor hadde det ikke vært for at selskapet er slik en fryktelig konkurrent av oss, sier Moan.
Han tror at mange i databransjen føler det samme, men ikke i samme grad våger å gå ut med det.
- De fleste andre har et leverandørforhold til Telenor også, samtidig som de opplever konkurransen fra selskapet, sier Moan.
Bransjen opplever at integrasjonen mellom data og tele medfører at stadig flere tilbud krever at du ikke bare kan levere datautstyret, men også må levere linjene. Så lenge monopolet er så sterkt som det er, krever dette strategiske allianser med teleoperatører. Men med store aktører som Telenor Bedrift, Telenor Teamco, Telenor Comma og andre "lurende" i kulissene, nøler dataleverandørene med å dele for mange hemmeligheter med Telenor.
-- Jeg ser en slags økologi i det hele, hvor kablingseierne sitter i bunnen av verdikjeden, og Telia som en aktør med potensial til å "samle landet", sier Moan.
Han regner ikke med at Telenor lenger kan ha så mange venner blant systemintegratorene i Norge, etter kraftige innhugg i disse markedene. Mange i databransjen føler det samme, og mange finner det vanskelig å samarbeide med Telenor. Når alternativene kommer presser Telenor databransjen inn i armene på sine konkurrenter,
Steinar Ostermann, informasjonssjef i Telenor, sier at bransjen nok stadig oftere vil møte Telenor på slagmarken.
- Som en generell kommentar kan jeg bare si at dette vil vi nok bare se mer av. Vi får en konkurransesituasjon som slår ut på denne måten. I fremtiden vil vi få se stadig flere strategiske allianser. At mange velger andre samarbeidspartnere enn Teleror ser vi som naturlig i og med at vi er så spredt ut, og at det er mange aktører, sier Ostermann.
Markedsdirektør Geir Havnelid i Telia bekrefter at selskapet opplever en sterk pågang for tiden. Mange er nysgjerrige og ønsker et alternativ til monopolisten.
- Jeg tror ikke jeg vil kommentere dette utover å si at Telia skal konkurrere basert på gode priser, tjenester og kvalitet, sier Havnelid.