JUSS OG SAMFUNN

Rører ikke Datatilsynet

Stortingsmelding skrinlegger parteringsplan.

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, kan glede seg over at Personvernmeldingen avviser det han selv mener var en «dårlig ide».
Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, kan glede seg over at Personvernmeldingen avviser det han selv mener var en «dårlig ide». Bilde: Per Ervland
17. des. 2012 - 08:38

I oktober i fjor luftet fornyingsminister Rigmor Aaserud tanken om å dele Datatilsynet i to, ved å skille mellom «ombudsorgan» og «tilsynsorgan». Datatilsynet skal, som kjent, både kontrollere at lover og regler om behandling av personopplysninger etterleves (tilsyn), og arbeide for å styrke personvernet generelt (ombud).

Opphavet til tanken var en rapport fra Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi): Datatilsynet – mellom forvaltningsorgan og interessepolitisk aktør - Difi-rapport 2011:8.

Difi-rapporten gikk ikke så langt som til å formulere et forslag om å dele Datatilsynet. Men i medieintervjuer knyttet statsråd Aaserud selv forslaget til Difi-utredningen.

Aaserud bebudet at departementet ville jobbe med en grenseoppgang mellom rollene, og gjøre denne grenseoppgangen til et tema i en stortingsmelding om personvern i 2012.

I en kommentar, Tilsiktet vag kritikk mot Datatilsynet skrev digi.no:

Vi opplever altså at et forslag som gjelder omorganisering av et viktig forvaltningsorgan, knyttes til en offentlig utredning uten å nevnes i selve utredningen. Er det slik politikken er ment å fungere?

Stortingsmelding 11 (2012–2013) ble lagt fram fredag: Personvern – utsikter og utfordringar. Kapittel 10 i meldingen er viet Datatilsynet. I tillegg til Difi-rapporten, vises det også til en evaluering gjort av Personvernkommisjonen, som blant annet foreslo en «regionalisering» av Datatilsynet, ved å opprette flere regionkontorer.

Personvernmeldingen avviser begge forslagene til omorganisering av Datatilsynet: Det skal ikke deles i en forvaltningsdel og en ombudsdel, og det skal heller ikke regionaliseres.

Om deling heter det:

I Datatilsynet sitt tilfellet meiner regjeringa at fordelane med å halde dei to rollene i eitt og same organ skyggjer over ulempene. Regjeringa viser òg til at fleirtalet i Personvernkommisjonen – 14 medlemer – meiner at kombinasjonen av roller i Datatilsynet bør vidareførast. Dette er òg den konklusjonen regjeringa har trekt.

Samtidig inneholder meldingen dette pålegget:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Datatilsynet bør vere tydeleg på når det opptrer som ombod, og når det opptrer som tilsyn.

Om regionalisering heter det:

Regionkontor med ei bemanning i samsvar med forslaget frå Personvernkommisjonen ville derimot ha ført til nesten ei dobling av talet på tilsette i personvernstyremakta. Regjeringa ser ikkje føre seg at Datatilsynet i åra som kjem bør styrkjast i eit omfang som kan rettferdiggjere ein slik vekst i regionane. Så synleg og kompetent som Datatilsynet er i dag, vil ei oppsplitting av etaten gjennom å etablere regionkontor i stor grad kunne setje personvernarbeidet tilbake, i alle fall på mellomlang sikt. Dette kan ikkje forsvarast når samfunnsutviklinga går i retning av stadig meir press på personvernet og tilsvarande behov for eit tydeleg og sterkt tilsyn.

Tips
Personvernmeldingen kan lastes ned i to formater, henholdsvis pdf og epub. Epub er et e-bokformat som er utmerket egnet til lesing på pc, nettbrett, lesebrett og smartmobil. Gratisprogrammet Calibre konverterer epub til movi, det vil si formatet til Amazon-lesebrettet Kindle. Se vår kommentar Ta en titt på epub.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.