Trondheim-bedriften Radionor ble vinneren på Rosingarrangement. Det er første gang i historien samme bedrift vinner to priser samme år - Radionor vant Kreativitetsprisen og pressejuryens pris for årets beste IT-produkt - og vinnerbidraget kalles Cordis Radioeye.
Les også:
- [08.11.2006] Rosing-finalistene er klare
- [25.11.2003] Tre utfordringer og åtte ubesvarte krav
- [24.11.2003] Rosing: Hedersprisen til Thomas Hysing
- [24.11.2003] Rosing: To priser til trøndersk radioøye
digi.no har tatt en prat med administrerende direktør Rolf Olstad og spurt om åttemannsbedriftens planer fremover.
Radionor ble stiftet i Trondheim i 2000. Til tross for at selskapet hele tiden har drevet utvikling av nye produkter, har Radionor levert overskudd hvert år. Omsetningen i 2001 og 2002 har ligget på et par millioner kroner, mens omsetningen i år vil havne mellom 3 og 3,5 millioner kroner, sier Olstad til digi.no.
- Vi er omtrent i rute i år også, sier han.
Ifølge Olstad har selskapet livnært seg på eksterne oppdrag under utviklingsperioden.
Radionor-sjefen sier til digi.no at selskapet satser på å knytte seg opp mot alliansepartnere innen ulike sektorer. I dag samarbeider selskapet med internasjonale selskaper som IBM og Kongsberg Defense Communications, og forbereder internasjonale markedsføringsfremstøt sammen med disse.
- Vi søker premissleverandører i forskjellige sektorer, sier Olstad, som ønsker at teknologiselskapet hans skal bygge stein på stein i den videre utviklingen.
Cordis RadioEye kan med høy presisjon bestemme posisjonene til forskjellige enheter i et trådløst nettverk. Det gir grunnlag for mange anvendelser innen logistikk, sykehus, messer og en rekke andre områder. I motsetning til eksisterende løsninger innen posisjonering gjør Cordis RadioEye dette uten å belaste infrastrukturen.
- Den teknologiske staben vår har stor bredde. Dermed får vi bedre kontroll over de forskjellige delene av produktet, sier Olstad.