JUSS OG SAMFUNN

Rullet ut ny versjon av Altinn

- Kan fortsatt ikke garantere løsningen.

24. mars 2011 - 09:28

Ble det restskatt eller får du penger tilbake? Etter fadesen med Altinn denne uken er det fortsatt mange som ikke vet.

Teknikere fra Accenture, som står for utvikling og applikasjonsforvaltning, og Basefarm som drifter tjenesten, har de siste dagene lett febrilsk etter feilen.

Leverandørene har så langt ikke gitt svar om hva svikten skyldes.

- Det som kan krype og gå av ekspertise - både fra Basefarm, Accenture og kunden selv er på ballen. Vi går gjennom alle kriker og kroker, sa Basefarm-direktør Grethe Viksaas til digi.no onsdag ettermiddag.

Accenture ønsket på samme tid ikke å svare, og henviste i stedet alle spørsmål fra pressen til Brønnøysundregistrene og Altinn.

Rullet ut ny versjon

Etter nye ytelsestester ble det onsdag kveld satt i produksjon en ny versjon av Altinn. Det er på det rene at leverandørene har gjort et ukjent antall endringer i løsningen.

- Har dere lykkes med å finne feilen?

Altinn-redaktør Jørgen Ferkingstad sier portalen har gjennomgått flere endringer, men kan fortsatt ikke garantere at løsningen fungerer under press. Foreløpig vet han heller ikke detaljene om hva som egentlig gikk galt.
Altinn-redaktør Jørgen Ferkingstad sier portalen har gjennomgått flere endringer, men kan fortsatt ikke garantere at løsningen fungerer under press. Foreløpig vet han heller ikke detaljene om hva som egentlig gikk galt.

- Det er i hvert fall gjort endringer som ser ut til å ha positiv effekt. Løsningen nå åpnet for alle, men den er ikke helt friskmeldt, sier informasjonsansvarlig i Altinn Jørgen Ferkingstad til digi.no.

- Det ser ut til å gå bra, men det kommer vel kanskje mer trykk igjen nå på morgenen. Så får vi ser hvordan det går. Vi kan ikke garantere at vi ikke må skalere litt ned igjen.

Ferkingstad kan ikke beskrive hvilke endringer det er snakk om.

- Nei, hva som er gjort teknisk vet jeg ikke. Dette er en utrolig komplisert løsning med vanvittig mange komponenter, som skal spille sammen. Det er det som har gjort at dette har tatt lang tid.

- Det tyder vel på at løsningen ikke har vært rammet av bare én enkelt feil?

- De har jobbet med mange parallelle ting samtidig, sier Altinn-redaktøren.

Da Altinn ble satt i drift hos Basefarm for tre år siden besto løsningen av rundt 100 servere, hvorav rundt 40 virtuelle. Maskinene var spredt over to ulike datasentre for redundans. Siden har løsningen som har en kostnadsramme på rundt én milliard kroner vokst, får digi.no oppgitt.

- Dette er en veldig robust løsning, som er ytelsestestet og egentlig skal takle mye høyere trykk enn dette, sa Ferkingstad til digi.no i går.

Grafen viser hvor mange som var pålogget Altinn til utvalgte tidspunkter 22. mars 2011. <i>Bilde: Brønnøysundregistrene</i>
Grafen viser hvor mange som var pålogget Altinn til utvalgte tidspunkter 22. mars 2011. Bilde: Brønnøysundregistrene

Brønnøysundregistrene publiserte i går en graf og besøkstall for Altinn-løsningen som viser at løsningen bare taklet 6.000 samtidige brukere ved lansering av selvangivelsen tirsdag morgen.

Ifølge Altinn-redaktøren har de opplevd en solid trafikkvekst sammenlignet med tidligere år. Flere hundre tusen forsøkte forgjeves å logge seg inn bare de første par timene etter lansering tirsdag morgen.

Totalt skal 180.000 personer i år ha ha lykkes med å sjekke skatteoppgjøret den første dagen. På samme tid i fjor hadde omlag 470.000 personer logget inn og sett selvangivelsen.

Treghet i løsningen
Siste status er at løsningen nå skal være tilgjengelig for alle, men at de opplever treghet. Videre opplyses det at de fortsatt jobber med å finne feil og stabilisere nettjenesten.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra