Det har blåst nordavind fra alle kanter mot Telenor for å sitere Ludvik i Flåklypa. Men mens det har blåst på toppene har butikken ekspandert.
Nå har det norske konsernet nådd 200 millioner kunder etter over 20 år med internasjonal ekspansjon. Den første satsingen utenfor Norge var i Ungarn for 21 år siden og Asia fulgte like etter i 1996.
Ser vi tilbake var det jo meningen at Telenor og Telia skulle fusjonere. Når det ikke ble noe av fusjonerte svenskene med finnene og dannet TeliaSonera i stedet.
Men Telenor ekspanderte kraftig i utlandet og lenge lå de to selskapene omtrent likt i kundemasse.
Banker svenskene gule og blå
Nå har Telenor dratt ifra og er mer enn dobbelt så store som svenskene. De siste offisielle tallene derfra, som er ett år gamle forteller at de har rundt 73 millioner kunder.
– Mange i Telenor kan huske da vi nådde én million kunder – som var en historisk milepæl i seg selv. Verden har endret seg dramatisk siden den gang og det samme har mobiltelefonens rolle. I dag finnes Telenor i hendene på mer enn 200 millioner mennesker fra Malaysia til Norge, sier konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke i en pressemelding.
Med så mange kunder og en svært synlig profil i hvert av sine 13 markeder i en fremtidsrettet bransje, er merkevaren til Telenor rangert som en av de fem mest verdifulle fra Skandinavia.
– Og den er blant de 200 mest verdifulle på verdensbasis, sier Practice Area Head, Digital and Technology Enabled Research, TNS Gallup, Atle Følgesvold.