- Vi begynte å se på Second Life for fire-fem måneder siden. Første gang jeg så Second Life opplevde jeg en fengslende fascinasjon over hva som var blitt laget og jeg skjønte at vi måtte bli involvert og det raskt, sier Aedhmar Hynes, administrerende direktør i Text 100 til digi.no.
Text 100 er et globalt PR-byrå som fokuserer på teknologiselskaper. De har totalt 500 ansatte spredd rundt om i verden. Selv om de er et PR-selskap som jobber med å skaffe PR til teknologiselskaper, så har de ingen formell tilknyttning til Linden Labs, selskapet som utvikler og drifter Second Life.
- Vi spesialiserer oss på teknologiselskaper. Da må vi være pionerbrukere på vegne av våre kunder. Vi gjør erfaringer og bygger løsninger. Så vil det kommer våre kunder tilgode, sier Hynes.
Selskapet ser på Second Life som en mulig fremtidsutgave av Internett.
- Vi ser på virtuelle verdener som det neste naturlige steg i evolusjonen av peer-to-peer media som blogger, wikier, sosiale nettjenester og andre online forum. Med vår tilstedeværelse i Second Life vil vi bli i stand til å utforske, innovere, utdanne og jobbe sammen med andre i utviklingen av neste generasjons kommunikasjonsplattform, sier Georg Kolb, avdelingsleder i Text 100.
Hynes vil ikke si hvem av selskapets kunder fra IT-bransjen som aktivt er på vei inn i Second Life, men hun forteller det er mange som er interessert og at flere allerede jobber med etablering.
- Mange av våre kunder ønsker allerede å etablere seg i Second Life, men jeg kan ikke oppgi navn nå. Vi forventer å ha noen på plass om en måneds tid, sier Hynes.
Det finnes flere måter en bedrift kan etablere seg på i Second Life. Bildet over viser oversiktkartet over Text 100s kontor i Second Life. Større bedrifter kan kjøpe seg en egen øy. Det er i praksis en simulator der man kan bygge opp et 3D-miljø slik man vil ha det og så kan man la ansatte, kunder, leverandører og andre komme på besøk.
Alternativt kan man leie plass hos noen som eier en øy, for så å bygge et eget kontorbygg, eller bare leie et lite kontor. Det blir nesten som i den virkelige verden og selv om Second Life er en virtuell verden som surrer og går på noen servere ett eller annet sted i verden, så er eiendomsprisene også her i ferd med å gå opp. Brukere og bedrifter betaler meg ekte penger for eiendom, for så å tjene penger på å leie ut plass.
- Vi er fortsatt i en tidlig utforskende fase. Så langt har vi bygd vår øy i Second Life, sier Hynes.
Text 100 valgte å gå for en øy med tre byggningsseksjoner.Jobben ut til et konsulentselskap som heter Electric Sheep. De består av konsulenter begynte som brukere av Second Life og som så et behov. Da grep de muligheten.
På mange måter kan denne typen tjenester minne litt om tilstanden i begynnelsen av internetts webifisering når enkeltpersoner dannet små selskaper for å bygge hjemmesider for bedrifter og organisasjoner.
Hvem som helst kan komme og besøke øya til Text 100. På kontoret har de hengt opp bilder som er tatt i virkeligheten med digitale kameraer og man finner også informasjon om selskapet her.
- Vi har lenker til våre publikasjoner, case-studier og kundereferanser som ligger på internett, sier Hynes.
Når jeg etter omvisningen tok en tur innom, var det ingen tilstede. Toppsjefer i internasjonale selskaper har som regel mye tid til å vandre rundt i en virtuell verden. Selv om Hynes er en stor entusiast på vegne av Second Life, så er det begrenset hvor mye tid hun har til å vandre rundt her.
- Jeg er innom hver dag og da bruker jeg vel litt under en time her, sier Hynes.
Det tror hun kan bli mer etterhvert.
- Hvem er det som har tid til dette, får jeg ofte spørsmål om. Da svarer jeg at folk allerede bruker den tiden på internett. I Second Life er det 3D og det får deg til å føle deg mye mer involvert, sier Hynes.
I en av seksjonene på øya har Text 100 bygd en storsal med scene og gode komfortable stoler for tilhørerne. Her har de kjørt produktannonseringer og rommet vil også bli brukt til kurs og konferanser.
- Neste uke skal vi for første gang samle alle våre ansatte fra verden over for et allmøte og senere i år skal vi feier vårt 25-års jubileum her inne, sier Hynes.
Alle som har vært på foredrag i denne bransjen har opplevd forelesere som enten ikke vet hva de snakker om, eller som ikke klarer å kommunisere særlig godt med sitt publikum. Da er det fristende å reise seg og gå. Den effekten vil man også få her.
- Virtuelle verdener vil bli en del av folks daglige arbeidsmiljø på kontoret, sier Hynes.
Hun ser heller ikke bort fra at det kan være et godt verktøy for at personer som jobber hjemmefra eller fra et hotellrom på en forretningsreise. Selv om dete hele foregår virtuellt via en avatar får man en større følelse av å være tilstede.
Slik så det ut da Text 100 kjørte en virtuell pressekonferanse for å lansere sin etablering i Second Life. Mange tomme seter kan kanskje tyde på at det fortsatt er et lite stykke og gå før det hele tar av for fullt.
Hynes mener det er fire hovedgrunner til at bedrifter bør etablere et kontor i Second Life:
- Det er utdanning, samarbeidsprosjekter, innovasjon og markedsføring, sier Hynes.
Vår journalist tok en tur rundt i Second Life for å finne noen flere eksempler på denne bruken.
Second Life har allerede rukket å bli en stor verden. For ikke å kaste bort tiden med å gå fra det ene stedet til det andre, har man muligheten til å fly som Supermann.
Dersom det går for tregt å fly, eller man ikke finner frem, kan man isteden søke etter stedet og så gjennomføre en teleport. Da flyttes man automatisk til det utvalgte stedet, eller der personen du ønsker å møte befinner seg.
Brukere kan delta på kurs og studier i Second Life. Blant annet har 40 amerikanske universiteter allerede etablert seg og forbereder seg til å arrangere vekttallsgivende studier.
Her sitter vår utsendte digi.no-journalist på skolebenken hos en av verdens mest kjente og annerkjente universiteter, Harvard Law School. Studiet er ikke klart ennå, men som det står på plakaten så kommer det i løpet av høsten. I mellomtiden kan man blant annet klikke på en av plakaten for å gå til hjemmesiden for studiet.
Amazon har et enormt utvalg av bøker, filmer og andre varer. De har vært dyktige til å kontinuerlig lage og utnytte ny teknologi for å gi brukeren en best mulig opplevelse. Allikevel er gigantbokhandlere som Barnes & Noble og Borders kjempepoulære. Folk ønsker å gå litt rundt og kikke i hyllene for å se etter bøker. Kanskje Amazon etterhvert lar seg inspirere litt av denne videobutikken?
Her kan man gå rundt og se på hva slags filmer som står i hylla. Dersom titlene der ikke frister nok, så har denne videoutleie-butikken en liten voksenavdeling på bakrommet.
Hvis man klikker på en film så får man litt kjapp informasjon om den og man kan også betale for å få se den. Det fikk ikke denne journalisten testet, da han ikke hadde fått tildelt virtuelle lommepenger.
På min tur rundt i Second Life traff jeg på en mann som fortalte at han var en Second Life Database Scripter. I virkeligheten jobber han som en programvareingeniør, men på sin fritid har han etablert et lite selskap i Second Life sammen med en kamerat.
Sammen utvikler de løsninger som gjør innbyggerne i Second Life i stand til å holde rede på kjøp og salg. Målet er å kunne bytte ut den virkelige jobben, men en virtuell jobb på fulltid.
Nå er det ikke bare bedrifter som etablerer seg i Second Life. Flere organisasjoner har også opprettet eget kontor.
Her står vår utsendte journalist og beundrer noen kunstverk sammen med en tysk programmerer utenfor bygget til Creative Commons. Hun kom hit for å høre en konsert med en artist som hun ble kjent med via en podcast.
Her er Creative Commons kontor hvor man kan lære mer om stiftelsen og deres arbeid.
På veggen er en plakat for en konsert som skal holdes av en artist som deler ut sin musikk under en Creative Commons lisens.
Mannen som står laget Creative Commons-lisensen, Lawrence Lessig, har forøvrig en egen avatar i Second Life. Desverre var han ikke tilstede mens digi.no var der.
Linden Labs er selskapet bak Second Life og de har selvsagt et grandiøst kontor i Second Life.
Når man er på besøk ser man at de trenger flere ansatte for å håndtere den voldsomme veksten og selskapets fremtidige ambisiøse planer. På veggen henger det stillingsannonser og det er bare å søke.
Om intervjuet foregår gjennom Second Life vet vi ikke, men det er langt fra utenkelig.
- Vi har ikke gjennomført jobbintervjuer i Second Life, men potensialet er absolutt tilstede for å gjøre det, sier Hynes til digi.no.
Avataren som man styrer rundt om i verdenen kan gestikulere i form av latter, klapping og mer til. Dersom man blir veldig glad for å få jobben etterpå, kan man også gå bort til intervjueren og gi ham eller henne en stor klem som takk.
Det er flere veier til Rom, og det er også flere veier inn i Second Life for bedrifter og organisasjoner som ønsker å etablere et avdelingskontor der.
- Det er ingen grunn til at et produkt som lanseres i den virkelige verden, ikke også kan lanseres her i Second Life. Ved å lansere her kan man få mye god feedback fra godt kvalifiserte pionerbrukere, sier Hynes.
Bildet viser en ny bil fra den japanske bilgiganten Toyota. De har laget en virtuell utgave av en bil som Second Life brukere kan prøve og gi tilbakemeldinger på. Tilsvarende har sportstøyprodusenten Adidas designet sko som innbyggerne kan gå med.
- Second Life er ypperlig for å teste ut produkter som skal selges i den virkelige verdenen. Her når man spesifikke nisjer som kan gi mange verdifulle tilbakemeldinger, sier Hynes.