Facebook har den siste tiden blottlagt stadig mer tall og statistikk. Nå velger selskapet for første gang å avsløre hvor mange norske brukere tjenesten har. Til nettavisen Kampanje.com, som henvender seg til markedsførere, forteller Facebooks Norges-ansvarlig, Petter Høie, for første gang avsløre fasiten.
Totalt er 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag. Av disse er 1,7 millioner daglig inne via mobilen. Målt over 30 dager er 2,8 millioner norske brukere innom, mens det tilsvarende tallet for mobilbruk er 2,2 millioner.
– Vi ønsker å være mer transparente i markedet, og selvsagt å underlette for de som jobber innenfor markedsføring med brukertall, slik at de faktisk kan se hvilken størrelse vi opererer med i markedet. Det er en del av policyen vår at vi ønsker å ha en mer transparent tilnærming til markedet, sier Høie til Kampanje.
Kampanje skriver at bruken er noe lavere enn hva TNS Gallup har operert med, basert på spørreundersøkelser. De har anslått at 2,4 millioner nettbrukere over 15 år er innom daglig, noe som tilsvarer 63 prosent av «internettbefolkningen» over 15 år.
Facebook vil imidlertid ikke blottlegge hvor lang tid brukerne er inne på tjenesten eller hvor høy frekvensen på bruken er.
Les også:
- [30.06.2014] Facebook manipulerte nyhetsfeeden
- [27.08.2013] Facebook verdt over 600 milliarder
- [25.07.2013] Sterkt fra Facebook