ANALYSER

- Salget av musikkfiler vil snart dominere

Salget av nedlastbar musikk vil passere CD-salget innen får år, mener analysebyrå.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. feb. 2008 - 14:48

I en undersøkelse basert på 5000 intervjuer av amerikanske og canadiske forbrukere, har Forrester konkludert med at salget av nedlastbar musikk vil passere salget av fysiske CD-er innen 2012. I alle fall i USA og Canada.

    Les også:

Selskapet mener at salget av nedlastbar musikk i snitt vil vokse med 23 prosent de neste fem årene. Ved utgangen av 2012 mener Forrester at den årlige omsetningen vil være på 4,8 milliarder dollar. Samtidig venter analyseselskapet at salget av CD-er vil reduseres til 3,8 milliarder dollar per år i løpet av den samme perioden.

Selv om salget av nedlastbar musikk stiger kraftig, antas det at CD-salget vil synke raskere, slik at den totale omsetningen av musikk vil gå ned i løpet av perioden.

- Dette er slutten på musikkbransjen slik vi kjenner den. Medieledere som ønsker å holde seg flytende i denne bølgen som er på vikende front, må rydde veien for oppdagelse og kjøp, men bare maskin- og programvareleverandørene kan når alt kommer til alt gjøre det å lytte til musikk like enkelt som å skru på radioen, sier James L. McQuivey, visepresident i Forrester, i en pressemelding.

Det er flere årsaker til at Forrester tror salget av nedlastbar musikk nå vil øke kraftig. En viktig faktor er at det nærmer slutten for salget av musikkfiler med DRM, slik at musikken enklere kan flyttes mellom og spilles av på enheter brukeren selv velger.

Forrester mener at DRM-fri musikk gjør det mulig for enhver profilside på for eksempel MySpace eller Facebook å fungere som en musikkbutikk hvor venner kan selge sin favorittmusikk til sine venner. Hvorvidt dette vil fungere i Norge, hvor man helt lovlig kan dele ut musikk man selv har kjøpt til sine venner, er en annen sak.

Undersøkelsen til Forrester viser også at en gjennomsnittlig MP3-spiller bare er 57 prosent full, noe som tyder på et underutnyttet marked. Selskapet mener at mange i tiden framover vil fornye MP3-spilleren og at antallet MP3-spillere per husstand vil øke betydelig.

Forrester mener digitale nedlastinger er vil være framtidens logistiske massemark og at det vil tilfredsstille alle behovene folk har når det gjelder musikk, både at den er enkel å finne, enkel å kjøpe og enkel å lytte til, uavhengig av avspilleren.

Forrester har derimot mindre tro på abonnementsbaserte musikktjenester, selv om også disse vil vokse og nå en omsetning på 459 millioner dollar i 2012. Selskapet tror at eksperimenter med annonsefinansierte nedlastinger vil død en stille død i konkurransen med DRM-fri musikk og on-demand musikkstreaming på nettsteder som imeem.com.

- Bransjen må redefinere hva produktet dens faktisk er. Musikksjefene har brukt år på å registrere CD-salget. Men artisten er produktet, ikke bare kilden til det. Nye former for omsetning kommer fra uventede kilder. For eksempel har bransjen feilet i å tjene på den voksenede etterspørselen etter dataspill som Guitar Hero og Rock Band. I et marked hvor musikere er glade for å selge en million CD-kopier, bør det et spillmarked hvor man kan selge fem millioner kopier være nok til å motivere selv den mest deprimerte sjef i musikkbransjen, avslutter McQuivey.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.