ANALYSER

Salget av Windows-brett øker

Vesteuropeiske bedrifter kjøper flere 2-i-1-maskiner.

Etterspørselen etter 2-i-1-enheter som Microsoft Surface Pro 3 øker i det vesteuropeiske bedriftsmarkedet.
Etterspørselen etter 2-i-1-enheter som Microsoft Surface Pro 3 øker i det vesteuropeiske bedriftsmarkedet. Bilde: Microsoft
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. mai 2015 - 11:14

IDC kom i forrige uke med en rapport over leveransene av nettbrett i Vest-Europa i årets første kvartal. Som i det globale markedet, er etterspørselen etter nettbrett fallende også i Vest-Europa, ned 10,5 prosent siden samme kvartal i fjor.

Men ifølge IDC skyldes nedgangen lav etterspørsel fra forbrukere. I bedriftsmarkedet har leveransene økt med 51,3 prosent i samme periode.

Les også: Enda mer nettbrett hos Jernbaneverket 

2-i-1

IDCs nettbrettall inkluderer også 2-i-1-produkter, altså nettbrett som også kan fungere som pc-er, ved at de monteres til et fysisk tastatur. Leveransene av denne produktkategorien har det siste året vokst med 44,4 prosent. 2-i-1-enhetene utgjør likevel ikke mer enn 5,9 prosent av det totale nettbrettmarkedet.

– Nettbrett i bruk for profesjonelle formål er en realitet. Utrullingen er ikke lenger begrenset til noen få land eller bedrifter som er tidlig ute, sier Marta Fiorentini, senioranalytiker i IDC, i en pressemelding.

– Det har langt ifra vært noen bred adopsjon, men nå ser vi at bedrifter i alle størrelser velger nettbrett og 2-i-1-enheter til støtte for deres normale forretningsaktiviteter. Storbritannia, Frankrike, Tyskland og de nordiske lande ligger fortsatt i forkant av denne trenden, samtidig som bruk av nettbrett har blitt en del av de digitale og mobile strategiene til vel så mye den private som den offentlige sektoren, sier Fiorentini.

Foreløpig har ikke denne trenden nådd de øvrige, vesteuropeiske landene.

Nettbrettmarkedet i Europa i 1Q2015
Det vesteuropeiske nettbrettmarkedet i første kvartal av 2015. Bilde: IDC

Les også:Ny nedgang i pc-salget

 

Windows

I det totale, vesteuropeiske markedet for nettbrett og 2-i-1-enheter er det kun leveransene av Windows-baserte brett som øker, faktisk med hele 55,4 prosent, mens leveransene av Android- og iOS-baserte brett falt med henholdsvis 9,4 og 22,9 prosent fra første kvartal i 2014 til samme kvartal i år.

Økningen til tross – bare 8,4 prosent av nettbrettene og 2-i-1-enhetene som ble levert i Vest-Europa i første kvartal, var Windows-baserte. Android-brettene dominerer med 64,6 prosent av markedet, foran iPad med 27,0 prosent.

– Utgivelsen av Windows 10 vil sannsynligvis løse de fleste av problemene knyttet til integrasjon med eksisterende infrastruktur, noe som så langt har hindret bruken av nettbrett og 2-i-1-enheter i noen eksisterende bedrifter. Veksten i bedriftsmarkedet ventes derfor å fortsette i de kommende kvartalene og vil bidra til de totale markedsvolumene fra og med 2015, sier Fiorentini.

Fikk du med deg denne? Simulerer krig med Surface 

Årsaker

IDC mener at den fortsatte veksten etter Windows-baserte brett i alle fall delsvis skyldes et økende utvalg av enheter. Eksempler på enheter som selger godt er Microsofts Surface Pro 3, i tillegg til Acer-seriene T100 og Switch.

Nedgangen til Android skyldes i stor grad at mangel på store produktlanseringer og svakere etterspørsel etter Samsung-nettbrett i forbrukermarkedet. I bedriftsmarkedet skal Samsung ifølge IDC ha god framgang.

På iOS-siden mener IDC at nedgangen først og fremst skyldes at flere velger Apples smartmobiler med stor skjerm framfor iPad Mini.

Bakgrunn: iPhone-salget skyter til værs. iPad stuper 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.