BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sammen om verktøy for bedre spådommer

Accenture og SAS Institute etablerer et partnerskap innen «predictive analytics».

Toppsjefene William Green (t.v.) og Jim Goodnight i hhv Accenture og SAS Institute lover en ny plattform for avansert beslutningsstøtte, basert på innsikt i hva framtiden vil bringe.
Toppsjefene William Green (t.v.) og Jim Goodnight i hhv Accenture og SAS Institute lover en ny plattform for avansert beslutningsstøtte, basert på innsikt i hva framtiden vil bringe.
18. feb. 2010 - 12:59

SAS Institute og Accenture meldte i går at de inngår et globalt partnerskap innen fagfeltet «predictive analytics», et begrep som forsøksvis kan oversettes til «forutsigende analyse»: Det gjelder å kunne spå hva som vil skje, slik at man kan ta tiltak for å avverge tilbakeslag eller få andre ting til å skje.

Accenture-sjef William Green sier det slik:

– Organisasjoner som tyr til forutsigende analyse for å gjøre data om til innsikt, og bruker denne innsikt som beslutningsgrunnlag, vil kunne bedre sin forretning og på sikt utkonkurrere sine konkurrenter.

SAS Institute-sjef Jim Goodnight lover at de to selskapene vil levere en «høyytelses plattform for analyse» som kan gli rett inn i bedrifters eksisterende IT-infrastruktur.

Det er første gang de to selskapene inngår et slikt samarbeid, heter det i en e-post fra SAS Institute Norge. Det vises til «stadig større etterspørsel etter verktøy og løsninger for å gjøre prediktive analyser hos selskaper verden over».

I fellesorganisasjonen «Accenture SAS Analytics Group» skal SAS Institute og Accenture sammen investere for å bygge og levere analyseløsninger og tjenester. Det skal etableres flere kompetansesentre over hele kloden, der man skal utvikle «nestegenerasjons konsepter» for spådomsverktøy.

Noen av verktøyene vil være bransjespesifikke, i første omgang innen finans, helse og det offentlige, mens andre vil dreie seg om for eksempel bedriftsforvaltning eller kunderelasjoner.

Man tenker seg videre muligheten for å levere avanserte analyseverktøy som driftet tjeneste.

Samarbeidet om forutsigende analyse er en videreføring av partenes mer enn tiårige samarbeid om et hundretalls store kunder verden over. I Norge er Posten den store felles referansekunden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra