Etter et svært dårlig fjerdekvartal i fjor, er Samsung nå på vei mot gamle høyder innen smartmobilmarkedet. Det viser tall som ble lagt fram av Strategy Analytics i går.
Da fjerde kvartal i fjor var over, var tetplassen til Samsung alvorlig truet av Apple, som ifølge Strategy Analytics leverte ganske nøyaktig like mange smartmobiler som Samsung i dette kvartalet – 74,5 millioner.
Ifølge salgstallene, som Gartner opererer med, greide Apple faktisk å passere Samsung i dette kvartalet. Det var for første gang siden 2011.
Bakgrunn: Apple forbi Samsung?
Snudd på nytt
Nå er situasjonen en helt annet. For selv om Apple stadig tjener mer penger – noe som i de fleste sammenhenger er det viktigste, så falt etterspørselen etter selskapets iPhone fra altså 74,5 millioner i fjerde kvartal til 61,2 millioner enheter i første kvartal i år.
Fortjenesten: Apple stakk av med nesten alt
Det er ingenting oppsiktsvekkende ved dette fallet. Apples iPhone 6-modeller kom i fjor høst og fjerde kvartal er tradisjonelt det sterkeste kvartalet i året for de fleste leverandører av forbrukervarer.
Samsung hadde derimot et svakere fjerde kvartal enn tredje kvartal i fjor. Årets første kvartal var derimot mye sterkere. Selskapet er det eneste av de fire største som øker leveransene i en periode hvor den generelle etterspørselen i smartmobilmarkedet har gått ned.
Solid forsprang
Til sammen leverte Samsung 83,2 millioner smartmobiler i forrige kvartal – over 20 millioner flere enn Apple. Markedsandelen økte dermed fra 19,6 til 24,1 prosent, mens Apples nå ligger på 17,7 prosent.
Det er ingen grunn for Samsung å nøye seg med dette, for både leveranser og markedsandeler ligger bak nivået selskapet var i første kvartal av 2014. Men selskapet venter sterk etterspørsel etter de nye Galaxy S6-modellene, som først kom i salg nå i april.
Les også: Forventer supersalg av Galaxy S6
Resten av listen
På tredjeplass ligger Lenovo-Motorola. Som kjent ble Motorola Mobility kjøp av Lenovo i fjor. Tar man utgangspunkt i tallene fra Strategy Analytics, så har ikke oppkjøpet ført til noen umiddelbar framgang. Det kombinerte selskapets leveranser har falt fra 19,7 millioner enheter i første kvartal av 2014 til 18,8 millioner i år.
I den samme perioden økte Huawei leveransene fra 13,4 til 17,3 millioner. Fortsetter denne trenden, risikerer Lenovo-Motorola å miste pallplasseringen.
Også de mange mindre leverandørene av smartmobiler vokser i perioden og leverte samlet nesten dobbelt så mange enheter som Samsung i første kvartal. Med 164,5 millioner leverte enheter er dette 38 prosent flere enn i samme kvartal i fjor.
Det totale, kvartalsvise smartmobilmarkedet har vokst fra 285,0 til 345,0 millioner enheter i perioden, en vekst på 21 prosent. Veksten er lavere enn i året før, da den var på 33 prosent.
Les også: En milliard Android-mobiler på et år