Leveransene av smartmobiler falt globalt med 9 prosent i forrige kvartal, sammenlignet med andre kvartal i 2021. Dette går fram av en rapport fra Canalys. Globale forhold, som krig, pandemi, inflasjon og økonomiske nedgangstider, men også mer lokal usikkerhet, blant annet i Kina, trekkes fram som hovedårsaker til at etterspørselen etter smartmobiler går ned.
Faktisk må man helt tilbake til det nettopp andre kvartal i 2021 for å se at det var vekst i leveransene av smartmobiler.
Større forsiktighet
– Leverandører var nødt til å revurdere sine taktikker i andre kvartal etter hvert som utsiktene for smartmobilmarkedet ble mer forsiktige, sier Runar Bjørhovde, analytiker i Canalys, i en pressemelding.
– Økonomisk motvind, treg etterspørsel og lageropphopning har resultert i at leverandører raskt har revurdert porteføljestrategiene sine for resten av 2022, fortsetter han.
Spesielt er den midtsegmentet berørt av dette, ettersom mange forbrukere med strammere budsjett enn tidligere nå sikter seg mot de lavere markedssegmentene.
Blant de fem største leverandørene av smartmobiler, Samsung, Apple, Xiaomi, Oppo og Vivo, er det bare Samsung og Apple som har økt markedsandelene – begge med tre prosentpoeng – fra andre kvartal 2021 til andre kvartal 2022. Begge hadde likevel enda høyere markedsandel i årets første kvartal.
Dette forklares blant annet med at Samsung skal ha styrket tilgangen på A-serien i lavendesegmentet, mens etterspørselen etter Apples Iphone 13 fortsatt er høy.
De tre andre leverandørene er først og fremst store hjemme i Kina, hvor nedgangen i etterspørselen etter smartmobiler har vært på et tosifret antall prosent, altså større enn i den globale nedgangen.