ANALYSER

Samsung til topps med smartmobiler

Vokser mye raskere enn konkurrentene.

Det er sterk etterspørsel etter Samsungs smartmobiler, inkludert disse Galaxy-modellene.
Det er sterk etterspørsel etter Samsungs smartmobiler, inkludert disse Galaxy-modellene.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. mai 2012 - 11:36

IDC kom i går med en rapport om det globale smartmobilsalget i årets første kvartal. Tallene viser at salget av smartmobiler har vokst med 42,5 prosent på et år, til 144,9 millioner enheter.

Selskapet som i størst grad bidrar til denne veksten, er Samsung. På et år har selskapet økt leveransene av smartmobiler med 267 prosent og er nå den klart største leverandøren av slike mobiltelefoner. I første kvartal av 2011 lå selskapet på fjerde plass, etter å ha økt salget med hele 350 prosent siden første kvartal i 2010. Nå har Samsung en markedsandel på 29,1 prosent, mens den var på 11,3 prosent på samme tidspunkt i fjor.

Tallene i rapporten inkluderer kun salget under eget varemerke, ikke salg av smartmobiler produsert på vegne av andre.

Blant de store smartmobilleverandørene er det ifølge IDC er det bare Apple som gir Samsung særlig konkurranse om markedsandelene. Selskapets vekst på 88 prosent mer enn dobbelt så høy som veksten i det totale markedet, men kommer likevel i skyggen av Samsungs. Apple har nå en markedsandel på 24,2 prosent, 5,6 prosentpoeng høyere enn for et år siden.

Nokia var fortsatt verdens største smartmobilleverandør for et år siden, men ligger nå på tredjeplass. Markedsandelen har blitt redusert fra 23,8 prosent til 8,2 prosent på et år, mens enhetssalget er halvert. Salget av Symbian-baserte smartmobiler sviktet også i fremvoksende markeder som Kina, uten at salget av selskapets Windows Phone-baserte smartmobiler er i nærheten av å kompensere for dette.

Etterspørselen etter BlackBerry-baserte smartmobiler fra Research In Motion (RIM) faller også og er nå, ifølge IDC, på samme nivå som i 2009. Siden første kvartal i fjor har salget av selskapets smartmobiler blitt redusert med 29,7 prosent, mens markedsandelen har falt fra 13,6 til 6,7 prosent. IDC tror ikke på noen bedrift før de første enhetene med BlackBerry 10 kommer senere i år.

HTC er fortsatt verdens femte største leverandør av smartmobiler, men har vært inne i en tung periode, noe som har ført til redusert salg og markedsandeler. Siden første kvartal i fjor har salget blitt redusert med 23,3 prosent, mens markedsandelen har falt fra 8,9 til 4,8 prosent. Ifølge IDC sliter HTC i USA, men gjør det til gjengjeld ganske sterkt i Asia og Stillehavsregionen. Selskapet har satt sin lit til at nye modeller som One X og One S vil øke interessen for selskapets produkter. One X regnes av enkelte som den beste Android-mobilen på markedet akkurat nå – i alle fall inntil Samsungs Galaxy SIII avdukes i morgen.

De øvrige smartmobilleverandørene, inkludert Sony, LG, Motorola og en rekke kinesiske aktører, er samlet i kategorien «Other». Til sammen har disse selskapene nå en markedsandel på 27,0 prosent, en økning på 2,9 prosentpoeng på et år. Selskapene har til sammen økt salget med 59,6 prosent i denne perioden.

Kurven nedenfor viser hvordan markedsandelen til de største aktørene har utviklet siden første kvartal av 2011.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.