Fredag 9. november sendte Opera Software ut en børsmelding om at salget av forbrukerdelen var gjennomført.
Kineseren betalte svimlende 575 millioner dollar for det norske selskapet.
85 må gå
Som en uheldig bieffekt av salget må cirka 85 medarbeidere i selskapet gå. 50 av disse jobber ved selskapets hovedkvarter i Nydalen i Oslo.
Selv om flere medarbeidere er på vei ut døra har menneskene på toppen fortsatt stor tro på at selskapet skal gjøre det bra også i fremtiden.
Opera-toppene hamstrer nemlig i disse dager aksjer i stor skala. Opera Software-sjef Lars Boilesen kjøpte fredag 133 194 Opera-aksjer, opplyses det i en melding.
Prislapp: 7 049 958 kroner.
– Det viser at Boilesen har stor tro på selskapet også etter at det er solgt, sier analytiker Erik Hjulström i Beringer finance til digi.no
Aksjene Boilesen kjøper er i selskapet Opera ASA som forblir notert på Oslo børs under hans ledelse.
Et godt tegn
Dette er den resterende virksomheten som ikke ble solgt til Kina. Virksomheten består i hovedsak av annonsevirksomheten (Opera Mediaworks), apper og spill, Opera TV, Skyfire og SurfEasy.
Ifølge analytiker Hjulström bør innsidehandel tolkes som et godt tegn.Empiriske studier viser nemlig at det lønner seg å følge innsidere når de foretar kjøp av egne aksjer, forklarer han.
– De som jobber der bør nemlig vite mer om selskapet enn en ekstern investor eller analytiker.
Også styreformann Sverre Munck har sikret seg 10 000 Opera-askjer.
Hjulström mener at det kan være lurt å følge med når insidere kjøper og selger aksjeposter.
Kjøpte for 52 kroner: – Meget billig
Også Opera-direktørene Petter Lade, Andreas Thome og Frode Jacobsen sikret seg Opera-aksjer fredag. Dog ikke i like stor skala som den mektige toppelederen.
Aksjene ble kjøpt til en kurs på rundt 52 kroner.
Les også: Tidligere Opera-utvikler går hardt ut mot bransje: – Dere driver med svindel!
– Aksjen er attraktivt priser i forhold til konkurrenter i samme marked, sier analytikeren.
Hjulström i Beringer finance tror at Opera-software kommer til å bli mer interessant for andre oppkjøpere i fremtiden etter at de skilte ut konsumerdelen av selskapet.
– Over 90 prosent av virksomheten til Opera kommer til å rette seg inn mot mobilreklame. Det er et marked i sterk vekst, og nå trenger ikke selskaper som ønsker å etablere seg i det markedet få med nettleserdelen av selskapet.
Siste store avtale var på 540 millioner dollar
– Det er svært positivt, sier han og minner om at det siste store oppkjøpet i samme marked var på 540 millioner dollar.
Den avtalen ble signert 10. november da Adobe sikret seg det pragmatiske reklameselskapet Tubemogule.
– Det er i reklamemarkedet de virkelig store pengene ligger, mener Hjulström.