Huawei opplyser at de har solgt Honor til et konsortium i Kina for å sikre at selskapet, som er tynget av amerikanske sanksjoner, overlever. Honor er Huaweis merkevare rettet mot lav- og midtre del av smarttelefonmarkedet. Selskapet selger rundt 70 millioner mobiler per år, ifølge Huawei.
Huawei, som tidligere i år ble den største mobilprodusenten i verden, sier selskapet har vært under «enormt press» fordi det ikke har vært mulig å få tak i deler til mobiltelefon-produksjonen. Årsaken er at USA forsøker å kutte selskapet fra den globale forsyningskjeden.
Honor er kjøpt av en gruppe på 40 selskaper, blant dem selskaper som selger Honor-mobiler, og Huawei kommer ikke lenger til å være på eiersiden.


Det blir ikke opplyst om kjøpesummen, men tidligere anslag har vært på 100 milliarder yen, rundt 138 milliarder kroner.
De budsjettvennlige Honor-telefonene har gjort at Huawei har kunnet konkurrere mot andre budsjett-varemerker i Kina. Ved å selge unna Honor, slipper merket unna de amerikanske sanksjonene som er ilagt Huawei og kan dermed få tak i delene som trengs til produksjonen.
Amerikanerne mener Huawei er en trussel og kan legge til rette for kinesisk spionasje, noe selskapet avviser.

Slik skal Huawei komme seg rundt USAs svartelisting